sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פרק ראשון | 12 המבנה הקוסמי של המעגלים, הנע מהפנים אל החוץ או בכיוון יוצרת מבנהההפוך, נמצא לכאורה במתח מסוים עם תפיסת ההאצלה ה אנכי יורד . עובדה היא שהוגה מוסלמי במאה השתים עשרה שנצמד לאריסטוטליות המקורית, אִבן רֻשד, לא היה יכול בתקופתו הבשלה לאמץ את ההאצלה . משקיבל אִבן רֻשד את המבנה הקוסמי המעגלי ידע שהחשיבה השכלית העקיבה לא תוכל לאפשר תהליכים 'קוויים' . ההאצלה בבחינת תהליך קווי הוא של מים היורדיםהדימוי הקלסי של למטה בכיוון אנכי . אולם הספרות הנאופלטונית של ימי הביניים, ובתוכה גם כתבי הקבלה הקדומה, לא הציגה מתח כזה . מבחינתה היה ברור שהמבנה המעגלי נאצל באופן אנכי . מבחינה זו תפיסת האצלת סתירה פנימית למתבונןהגלגלים מצטרפת לשורה של תפיסות בעלות המודרני, שכנראה לא נחשבו ככוללות סתירה בעיני בני הזמן . למשל, בעינינו נראה שמודל שלילת התארים האלוהיים סותר את המודל המציג את האל כחשיבה החושבת את עצמה, אולם עובדה היא שהוגים כדוגמת הרמב"ם לא ראו בכך סתירה . מכל מקום, האצלת הגלגלים יים והארציים הייתה לדגם חשוב בהגות של ימי הביניים . השמימ עיגולים ויושר בקבלה הקבלה התאוסופית אימצה בעיקר את הדגם הנאופלטוני המשולב של ההאצלה וקבעה את חלותה של ההאצלה גם על עולם הגלגלים וסיבותיהם ) השכלים הנבדלים ( . השילוב לא החזיק מעמד זמן רב . ים התפרץ בעצמה בקבלת האר"י למשל . מתחהמתח שבין שני הכיוונ הוא כתב : 2 זה נידון בהרחבה במאמרו המכונן של מרדכי פכטר . צמד המושגים "עיגולים ויושר" . . . משמש אמצעי ליישובה של בעייה המתעוררת למקרא מקורותיה הקלאסיים של הקבלה . תיאוריהן של הספירות בצורת עיגולים קונצנטריים ותיאוריהן ררכי קווי משמשים במקורות אלה בערבוביה, בלאבסדר הי . 59 - 09תשמ"ז, עמ',81דעת,'של אידיאהלתולדותיה—ויושרעיגולים'מ' פכטר, . 2

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help