sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 | עיגולים ויושר סמל השוויון והכוללנות . ההבחנה בין חלקי הגלגל השמימי עניינה ת האסטרולוגים, אולם מבחינת הפיזיקאים ) ליתר דיוקבעיקר א האסטרופיזיקאים ( הגלגל ותנועתו המעגלית הם הביטויים המושלמים של מה שאיננו נתון לשינויים זמניים ומרחביים . הנאופלטוניזם שצמח בעולם ההלניסטי הציב דגם אחר, שבמידה קיבל אתמסוימת עמד במתח עם התאוריה היוונית . המדע של היוונים העולם כפי שהוא, כנתון . אריסטו למשל לא הסתקרן ביחס לתהליכי בראשית, מפני שהיה משוכנע שהעולם כמות שהוא היה כזה מאז ומתמיד . הוא גם לא האמין בקיומם של כוחות נסתרים ובפעילותו של שפע סמוי . לעומתו, פלוטינוס, פרוקלוס, ימבליכוס ונאופלטוניסטים ולם מתהווה בתמידיות כתוצאה מסדרה של ישויות,אחרים סברו שהע שהתחתונה נובעת מהעליונה ממנה . התהליכים שביקום החומרי אינם מתמצים מתוך יקום זה אלא נובעים מישויות עליונות . אריסטו הסתפק בהשפעה של מהלך השמש על תהליכי העולם הארצי . ע מהשראתהנאופלטוניסטים טענו שעצם קיומו של העולם הארצי נוב ישויות רוחניות נעלות, ואלה נובעות מישויות שמעליהן . תהליך ההאצלה יוצר מדרג : ככל שהשפע מועצם יותר כך ההיפוסטזה הנובעת ממנו נעלית יותר . ככל שאנו יורדים בתהליך ההאצלה כך גם ההיפוסטזה שפלה יותר . שילוב של שתי הגישות התרחש בימי הביניים בעיקר בעולם י והיהודי . המורשת הנאופלטונית ששלטה בכיפה במאותהמוסלמ האחת עשרה והשתים עשרה הציגה את התהוות הגלגלים כתהליך של נביעה והאצלה ) ר' שלמה אבן גבירול, ר' אברהם אבן עזרא, ר' יהודה הלוי, הרמב"ם ועוד ( . פילוסופים שונים דנו בשאלת אופי תהליך בדרך עקיפה מגלגל אחר כתוצאהההאצלה, אולם היה ברור : גלגל נובע מפעילות אינטלקטואלית המופנית כלפי השכלים הנבדלים . תפיסת ההאצלה חדרה בסופו של דבר גם לקבלה והפכה לתשתית קוסמית, כפי שנראה מיד .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help