sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 יבשת אבודה של הדיון מתייחס לטקסטים , חלקם ארץ-ישראליים וחלקם בבליים , מהתקופה הקלאסית של ספרות חז " ל , הכוללת את המחצית הראשונה 8 המסורות הללו הן חלק מספרותשל האלף הראשון לספירה . שמקורה בעל-פה ועשויות להיות להן מקבילות או וריאציות נוספות , מאוחרות יותר . שחזור גלגוליהן ונוסחיהן של המסורות הוא מלאכה חשובה מבחינת המעקב אחר הווייתן המשתנה , אך זו תישאר מחוץ לגבולותיו של מחקר זה , שמוקדו בהיבטים האידיאיים של ספרות חז " ל הקלאסית . הבעיה הפילולוגית הכרוכה בעיסוק בטקסטים התלמודיים נוסחה בחדות בידי יעקב זוסמן . לדעתו , לפי שעה אין להסתמך על ספרות 9 חז " ל , כפי שהוא מונחת לפנינו , בלי מיומנות מקצועית מובהקת . המחקר התלמודי של הדורות האחרונים עמד על חשיבותו של חקר הנוסח החז " לי להבנת התכנים של ספרות זו , שנמסרה במשך מאות שנים בעל-פה והועתקה אחרי כן בכתבי-יד בידי דורות רבים של לומדים , מעתיקים ומגיהים , שהכניסו בטקסטים שינויים רבים , בכוונה או בשגגה . הבעיות שמעוררות סוגיות הנוסח של ספרות חז " ל מביאות לכך שבחוגים מחקריים מסוימים נמנעים לחלוטין מעיסוק בשאלות ספרותיות , היסטוריות , פילוסופיות , לשוניות וקונטקסטואליות הקשורות בה . התחושה הלא נוחה ביחס לנורמה זו מעלה על הדעת דברים שכתב כבר לפני שנים רבות אלימלך אורבך ביומנו האישי : בעיקר עוסקים בכתיבת חידושים ופרסום טקסטים ] . . . . [ עבודת הכשרה חשובה פילולוגית של הקרקע שעליו צריך להבנות הבניין המדעי - אבל בניין זה אינו נבנה ] . . . [ כששואלים את אנשי המקצוע מדוע עבודה זו או אחרת שבחשיבותה שום בן אדם אינו מטיל ספק , אינה נעשית ובמקום זה עוסקים בדברים ממדרגה שניה , מקבלים כרגיל את התשובה - הקרקע עדיין לא הוכשרה , בתלמוד אין עדיין טקסט מוסכם , שם החומר לא שלם וכו ' וכו ' ] . . . [ גרץ ופרנקל וגייגר אצלנו , אנשי מדע כמומזן , רנקה וגיבון אצל אוה " ע , 8 . במקומות החורגים ממסגרת זו יצוין הדבר במפורש . השתדלנו להוסיף פרטים ביוגרפיים קצרים לכל אחד מהחכמים הנזכרים במקורות שיידונו בספר , הכוללים את זיהויו כתנא או אמורא , את דורו ואת מקומו ) בבל או ארץ ישראל ( . הפרטים מבוססים בעיקרם על הימן , תולדות תנאים , ועל אלבק , מבוא לתלמודים . 9 . זוסמן , מפעלו , עמ ' ,85 הערה 178 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help