sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 11 ובספרות . כפי שנראה , היהדות במופעה החז " לי , כדת הספר הנסמכת על לשון האב , מקצה לאם תפקידים קבועים וסטריאוטיפיים , שמותירים אותה במעמד משני ביחס למחוללים של המציאות הלאומית , התרבותית והחברתית . עם זאת , כפי שנראה בחקירתנו , שיח האימהוּת של חז " ל , לצד התייחסותו למשניותה של האישה-האם כאל תופעה פשוטה ומובנת מאליה , מכיל גם סימנים של פחדים קמאיים ושל השתאות וחרדה מול מסתוריותה . שיח האימהוּת איננו רק שיח אוניברסלי . יש לו תמיד היבטים מקומיים המטעינים אותו בערכים תלויי הקשר ספציפי המקיימים דיאלוג עם החוויה הכללית של האימהוּת . יעל פלדמן טוענת כי לעמדה המוקצה לאימהוּת במערכת תרבותית נתונה עשויה להיות השפעה מכרעת על הגישות שיתפתחו במערכת זו כלפי הסובייקט הנשי . זאת ועוד , ייתכן שניתוחים פסיכו-חברתיים בני זמננו של מוסד האימהות מחמיצים את העיקר , כל עוד הם אינם לוקחים בחשבון את המערכות האתנו-דתיות העומדות בבסיס מושאי המחקר שלהם . יש הבדל ניכר , למשל , בין מוסד 7 האימהות במסורת היהודית לבין מוסד האימהות במסורת הנוצרית . סביר שיימצאו הבדלים גם בייצוגים אימהיים בתקופות היסטוריות שונות במסגרת אותה תרבות . לפיכך , איננו מניחות שייצוגים אימהיים בספרות חז " ל תקפים בהכרח לגבי רבדים היסטוריים אחרים של הספרות העברית , גם אם השיח הגברי הפטריארכלי משותף לכולם . ספרות האגדה התלמודית מעניקה לנו הזדמנויות מרתקות להבנת גמישותו של מעשה הדמיוּן והייצוג המגדרי , קוצר ידו ועוצמתו . במסגרת זו נבחן טקסטים ששיקפו ובה-בעת עיצבו את מודל האימהוּת היהודי-הרבני . עיון כזה עשוי לתת תשובות לשאלות כגון : מה חשבו חז " ל על אימהוֹת ? כיצד עיצבו את דמותן ? אילו יחסים , מתחים ופערים נרקמים בעיניהם בין אימהוּת לבין זהות נשית , תרבותית ולאומית ? וכיצד מתמודדים חכמינו עם המיתוסים והסטריאוטיפים הכרוכים באימהוּת כמושג , כמוסד , כהתנסות וכמטפורה ?  בספר זה נדונות מסורות אגדיות המצויות ברחבי הספרות התנאית והאמוראית , במשנה , בתוספתא , במדרשים ובתלמודים . רובו הגדול 7 . פלדמן , ללא , עמ ' 72 ; שחר , המעמד .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help