sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ניהול תרבות – אתגרי יסוד / / 13 של עשייה תרבותית . היא צורכת תרבות באופן קבוע כחלק מסגנון החיים שלה, ועל פי רוב מצוידת בהביטוס תרבותי, כלומר בהתנהגות נרכשת המעידה על הבנה אמנותית, ידע ואנינות טעם . כמו בתחומים מסחריים אחרים, המרכז הסוציו-גאוגרפי מושך אליו התרחשות, עשייה והון סמלי וכלכלי כאחד . שכבת היוצרים ואנשי המקצוע, המוסדות והתנאים שמאפשרים קהל רב וזמין יותר מצויה בעיקר בתל-אביב ובירושלים ; גם קהל צרכני התרבות במקומות אלו רב ומגוון יותר . גם בהתחשב במאפיינים הגלובליים של דומיננטיות תרבותית שמתקיימת במרכז, הפער שנוצר בין הפריפריה למרכז בהקשר הישראלי הוא רחב מדי בכל הנוגע לחלוקת משאבים או לפיתוח קהלים . רוב העשייה התרבותית בישראל נתמכת בידי הממשלה ; אולם מדיניות התמיכה, שתידון בהמשך גיליון זה, אינה מעודדת צמיחה של תעשיית התרבות באזורים המרוחקים מהמרכז . מדיניות זו מחייבת את ארגוני התרבות להציג פעילות בהיקף רחב ( לדוגמה, מספר מינימלי של הפקות חדשות בשנה ומספר מינימלי של מופעים בכל אחת מהן ) . כך נוצר מצב שההישרדות קלה יותר למוסדות תרבות גדולים ומבוססים במרכז, במיוחד אם יכולת הקיום שלהם אינה תלויה רק בתמיכת המדינה, כמו הכנסות ממכירת כרטיסים . נוסף על כך, המוסדות הגדולים ממרכז הארץ מתוקצבים על פי קריטריון של נוכחות בפריפריה, כלומר עמידה בהתחייבות להעלות מופעים באזורים מרוחקים . אנשי מקצוע ממשרדי הממשלה ומנהלי תרבות בפריפריה מעריכים לא פעם את איכות התרבות המסופקת בפריפריה על פי הקרדיט שניתן לה במרכז . לפיכך, רבים ממנהלי התרבות בפריפריה תופסים את תפקידם כמייבאים של תרבות מהמרכז . העדפת האירוח של מוסדות ויוצרים מהמרכז בתחומי הפריפריה היא פשוטה, בטוחה ומיידית יותר מעידוד אסטרטגי ארוך-טווח של צמיחת תרבות מקומית . זוהי סוגיה משמעותית, שכן במקומות רבים בישראל יש אך מעט ביטויים אמנותיים או עשייה תרבותית עצמאית . ככל שמתרחקים מהמרכז יש פחות מגמות אמנות בבתי הספר, ואפשרויות החשיפה לאמנויות הבמה מצומצמות יותר . לעיתים קרובות הנרטיב המקומי אינו מיוצג על הבמה באירועים עירוניים, בחגים ובאירועים מקומיים . ככל שהתרבות מיובאת — ולא מיוצרת — כך היא נתפסת כלא שייכת למקום . מצב זה מקשה 'לפתח קהל' לאירועי תרבות קהילתיים ולקדם מסגרות יצירה לאמנים ולפעילי תרבות מקומיים, ולעיתים קרובות אף מוביל לנדידה למרכז של אמנים מקומיים המבקשים להיות חלק ממארג של יצירה . השאלה אם המרחב המקומי הוא יצרן של תרבות מקומית או נמען של תרבות שחודרת אליו מבחוץ, מציבה אתגר מתמשך בפני מנהלי תרבות, בעיקר בהקשרים ארגוניים-מוסדיים הפועלים מחוץ למרכז . בשנים האחרונות אנחנו עדים להכרה גוברת בחשיבותה של עשייה תרבותית מקומית ברחבי הארץ, ובעיקר בדרומה . הכרה זו נובעת מהתפתחות מודעוּת ליכולת ההשפעה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help