sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 / / אנליזה ארגונית 25 לחסדי המוזות, או של המנהל העסקי קר הרוח שטרוד רק בשורת הרווח במאזן, נחשבות לעיתים קרובות למנוגדות ולסותרות זו את זו . גם מעמדה המורכב של העשייה האמנותית משתנה מארגון לארגון . לעיתים, מנהלי תרבות רואים באמנות ובניהול האמנותי מקור המוביל את העשייה כולה, המכוונת בראש ובראשונה להנכחה של חוויה אסתטית ; בעבור מנהלים אחרים האמנות היא כלי להשגת מטרה אחרת, כמו חיזוק הקהילה, יצירת שייכות למרקם חברתי-גאוגרפי, העברת מסרים אידאולוגיים ופוליטיים ( כמו 'נאמנות' לאומית ) , או הצלחה כלכלית של הארגון עצמו . ברוב ארגוני התרבות, המנהל האמנותי פועל במקביל למנהל הכללי ; מערכת היחסים או ההייררכייה בין שתי הפונקציות הללו, שעליה עוד נעמוד בהמשך, מגדירה גם את אופיו של הארגון ואת יעדיו . אך גם אם יעדי הפעילות התרבותית משתנים, לכל ארגון תרבות יש קהל . הקהל שעבורו ועימו פועל ארגון התרבות הוא קהילה מדומיינת, במובן שהיא תוצר של החזון הארגוני : היא יכולה להיות קהילה גאוגרפית ( כפי שמוגדרת פעמים רבות באגפי תרבות העירייה או במועצה מקומית ) או אמנותית-ז'אנרית ( כפי שמוגדרת בעמותות שמאגדות יוצרים מקצועיים, כמו אגודת הכוראוגרפים או עמותת איגוד אמנויות הבמה ) ; היא יכולה להיות מוגדרת על פי מאפיינים אתניים, דתיים או מגדריים ( כמו בארגונים המבקשים לקדם אמנות מזרחית, פלסטינית-ישראלית, פמיניסטית או דתית ) ; ולעיתים על פי מאפיינים צרכניים ( כמו בגופים עסקיים המציעים ללקוחותיהם תוצרי תרבות במסגרת פעילות מיתוג ) . ההגדרה של קהל היעד מחייבת לקשור בין עשייה אמנותית לבין שאלות חברתיות ואפילו פוליטיות . עשייה תרבותית תורמת לגיבוש זהות קולקטיבית ומקנה לנמעניה תחושת שייכות וביטוי . שאלות של ייצוג, כלומר של הזכות לנגישות לתוצרי תרבות, עומדות כיום בלב פולמוס חברתי בישראל . האם כל המגזרים בחברה הישראלית זוכים לנגישות שווה לפעילות תרבותית שמשקפת את ערכיהם ואת מורשתם ? כיצד ההבחנה בין תרבות גבוהה לבין תרבות פופולרית, או בין 'תרבות' לבין 'פולקלור', משמשת כלי סמוי לניהול, לוויסות ולעידוד של יצירות תרבות ? מושגיו המכוננים של פייר בורדייה ( 2005 ) עשויים להיות שימושיים כדי להצביע על כמה אתגרים שעומדים בפני מנהל התרבות, בתוך הרשת הסבוכה של המורכבויות שהוצגו לעיל . בורדייה מתאר את שדה התרבות כמרחב שבו מיוצרות, מופצות ונצרכות 'סחורות תרבות' . במסגרת מרחב זה נוצר הון כלכלי וסמלי, ושחקניו מצויים בתחרות מתמדת על משאבי ההון הללו . במרכז השדה מאוגדים יצרנים שכבר מצוידים בהון, והם מעוניינים לשמר את מבנה השדה כפי שהוא ; אולם בשולי השדה מתגודדים שחקנים אחרים, המבקשים לגייס לעצמם הון ולתפוס בעצמם את עמדת הכוח של מרכז השדה . בורדייה מדגיש שהמאבק לעולם אינו מתנהל על עצם המבנה של השדה, אלא על האפשרות

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help