sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 / / אנליזה ארגונית 25 • ארגונים העוסקים בשימור תרבות, כמו ארגוני הנצחה, מורשת, ארכיונים ושימור אתרים ; • מוסדות הכשרה לאמנויות השונות במגזר הפרטי והציבורי . כל אלו מרכיבים את מגזר התרבות או התעשיות היצירתיות, המקדמות פעילות אמנותית ואומנותית, מקצועית וחובבנית, עכשווית ומסורתית ( 2004 Dewey, ) . ניהול התרבות הוא עולם הכולל בתוכו מגוון רחב של פעילויות, תפקידים ומוסדות . אנשי המקצוע הפועלים בו נדרשים לסגל מיומנויות שונות, ובהן היכולת לקדם יצירת אמנות וחזון תרבותי ; לקדם יזמות מוסדית ופרטית ; לפתח משאבים ; לעסוק באדמיניסטרציה ; לפתח קהל וקהילה ; לעסוק בשיווק, ביחסי ציבור, בגיבוש מדיניות ועוד . תחום זה ממוקם על רצף בין תאוריה לעשייה ומנהל מערכת יחסים רבת-פנים הן עם עולם האמנות והן עם עולם הניהול ( 2009 Brkić, ) . בעולם כולו, ובמיוחד בצפון אמריקה, באירופה ובברית המועצות לשעבר, התייחסות של חוקרים ומוסדות לתחום של ניהול תרבות או ניהול אמנויות החלה להתגבש במחצית השנייה של המאה העשרים ( 2000 Evard & Colbert, ) . פתיחתן של תוכניות אקדמיות בתחום גרמה לזיהויו באקדמיה ובשטח כתחום מקצועי מובחן . בשנות השמונים החל התחום לתפוס תאוצה ; כיום מסגרות ההכשרה המקצועיות והאקדמיות רבות ועשירות, והן מתייחסות לתחום מארבע נקודות מבט שונות : כמיומנות ספציפית של תחום הניהול ; כאדמיניסטרציה של האמנויות ; כביטוי וכתוצר של מדיניות תרבות ; כשילוב בין מדעי הרוח למדעי החברה, המדגיש יזמות וחדשנות תרבותית ואקטיביזם חברתי ( 2009 Brkić, ) . לעומת זאת, בישראל החלה ההתייחסות לניהול התרבות כאל תחום מובחן בשלב מאוחר יחסית למדינות אחרות . רק בשנים האחרונות מתעוררת בהדרגה מודעות לייחודיות ולמורכבות המקצועית של התחום, וזו מתבטאת בתוכניות הכשרה ומנהיגות בתחום התרבות, בקורסים ובהשתלמויות . בכל זאת, לעומת העושר האדיר של הכשרה אקדמית ומקצועית במדינות אחרות, בישראל כמעט שלא קיימים גופי ידע מאורגנים המתארים את הכלים, את המתודות ואת האתגרים המייחדים את ניהול התרבות . למעשה, רובה של שכבת הניהול בתעשיות התרבות בישראל רוכש את הידע המקצועי מתוך העשייה בפועל ולא מתוך הכשרה מקצועית מוסדרת המבוססת על מחקר . תרבות עדיין אינה נתפסת כתחום מקצועי מובחן דיו בישראל, ועובדה זו עומדת בסתירה לנוכחות הרבה של העשייה בתחום התרבות ולעוצמת השיח שזו מעוררת . נשאלת השאלה כיצד ייתכן שבמדינה שבה היצירה משגשגת, ושאלת התרבות נוכחת באופן קבוע בראש סדר היום הלאומי, התחום האקדמי והמקצועי של ניהול תרבות נמצא עדיין בחיתוליו . האם אפשר לקשור את המצב הזה לרגשות המורכבים שמעורר המונח 'תרבות ישראלית', ולחוסר ההסכמה הציבורית והפוליטית לגבי זהותו וגבולותיו ? האם תחושה בציבור שיש לגיטימציה למסורת המגוונת ולנוכחות של ריבוי תרבויות בישראל הייתה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help