sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השכלה גבוהה בקרב המיעוט הערבי בישראל 11 והכלכלית . היא נאלצה להשתלב בכלכלה הישראלית מעמדת מוצא נחותה . רוב התושבים הערבים הפלסטינים היו כפריים חסרי השכלה שדבקו בתרבותם המסורתית . הם נותקו מקרוביהם, ממנהיגיהם, מנותני השירותים ומדפוסי החיים הקודמים שלהם . מוסדות הקהילה והדת שלהם התמוטטו והם לא ידעו אם מצב זה הוא בר חלוף או שמא יהיה עליהם להתרגל לחיות כמיעוט במדינה החדשה שקמה . גם שלטונות ישראל לא ידעו כיצד לנהוג באוכלוסייה הערבית שנותרה . מדיניותם התמקדה בחיזוק הצבא והביטחון, בהקמת יישובים ובקליטת מהגרים . עם הקמת המדינה, בייחוד לאחר חתימת הסכמי שביתת הנשק ב- ,1949 נדרשו רשויות השלטון בישראל לשאלת מעמדו העתידי של המיעוט הערבי שנותר בארץ ולקרע בין היותם של הערבים תושבי המדינה ( ולאחר מכן אזרחיה ) , לבין היותם חלק מהעולם הערבי . מרכיב נוסף בבעיותיות זו הוא שהסכסוך בין העולם הערבי לבין ישראל נותר בלתי פתור והמשיך להציב בעיות ביטחון קשות בפני המדינה . המיעוט הערבי הפלסטיני שנותר נחשב לאוכלוסייה נחשלת, אשר אין לה דבר לתרום למדינה ושנאמנותה מוטלת בספק . לפיכך, היקף המשאבים שהשקיעה המדינה בפיתוחם של היישובים הערבים ובהקמת מוסדות חינוך קטן במידה ניכרת מאלה שהשקיעה ביישובים היהודים . מכיוון שהתפיסה הביטחונית שלטה דאז, החליטה הממשלה לנהוג בערבים שנותרו בגבולותיה כ"סיכון ביטחוני" ולהקים מנגנון צבאי לשלוט בהם - הממשל הצבאי ( כהן 2000 ) . הממשל הצבאי הוקם ב- ,1948 עם קום המדינה, לפי תקנות ההגנה לשעת חירום משנת ,1945 אשר מועצת המדינה הזמנית נתנה להן תוקף חוקי . ב- 19 במאי ,1948 הכריזה המועצה על "מצב חירום במדינה" ועקב כך הוטל הממשל באזורים מסוימים, על פי המלצת הרמטכ"ל ובאישור שר הביטחון . ההכרזה על קיומו של מצב חירום לא בוטלה ולא שונתה עד היום, והיא העומדת ביסוד החקיקה הביטחונית הנרחבת וחקיקת החירום בישראל . מנגנון הממשל הצבאי ב"שטחים המוחזקים" - השטחים שנכבשו על ידי צבא ישראל ושלפי תוכנית החלוקה היו מיועדים למדינה הערבית - הוא מנגנון שהוקם בספטמבר 1948 . מפקדו הראשון היה אלימלך אבנר . הממשל כלל את תחומי הגליל, המשולש, הנגב והערים רמלה, לוד, יפו ואשקלון ( לזר-אוסצקי 2002 ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help