sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר | 9 מבנה הספר חשוב להדגיש שאין משמעות לסדר הפרקים בספר . כל אחד מפרקי הספר עומד בפני עצמו, ואין חובה להתקדם לפי סדר הפרקים . מבנה הפרקים אינו קבוע : חלקם כוללים שאלות, ניסוי והוכחה פיזיקלית, ובחלקם מתוארים ניסוי או תופעה . פרק 1 : המקל – תנועה וחיכוך – מטרת הפרק היא להשתמש באביזר מחיי היום - יום כדי לעורר חשיבה מדעית . בעזרת תנועת האצבעות המחזיקות במקל נסביר את תופעת החיכוך ואת הקשר שלה לתנועה . הפרק הוא דוגמה לדיון מעמיק בתופעות פיזיקליות פשוטות לכאורה וכן דוגמה לניתוח הנובע מהתבוננות בניסוי פשוט שמוביל להבנה של התופעות . פרק 2 : נפילה חופשית וטפטוף הגשם – בפרק נעסוק בנפילה חופשית בשדה הכבידה . נדון בנושא באמצעות הצגת שאלות במטרה לעורר חשיבה מדעית מדויקת בקרב הלומדים . בנוסף לכך נדון בנפילה חופשית של טיפות גשם . בפרק זה אין פעילות ניסויית, אלא רק הצגת מצבים ושאילת שאלות המיועדות לפתח תובנות אצל הלומדים . פרק 3 : בעירת נר – מטרת הפרק היא לערער על מוסכמות מדעיות ולעורר חשיבה ביקורתית בעזרת ניסויים מיוחדים בנר בוער . פרק זה מציג דוגמה לתהליך של השערה - ניסוי - ניתוח - הסקת מסקנות והסבר המבוסס על תוצאות הניסוי . פרק 4 : השמש – זריחה ושקיעה – הפרק מתאר מעקב של תלמידים אחר הזריחה והשקיעה במשך תקופה של בין שנה לשנתיים, תוך שימוש בצילום, בתיאורים גרפיים ובאומנות . התלמידים לומדים להכיר את המחזוריות של התופעות ומגלים תופעות שאינן מוכרות להם, כמו שינוי המיקום של הזריחה והשקיעה . פרק 5 : נוזלים ומוצקים – מטרת הפרק היא לעקוב אחר תפיסות פיזיקליות פופולריות של מצבי צבירה כדי לעמוד על הבעייתיות שלהן ולהגדיר מחדש מושגים ידועים . הפרק קורא ללומדים להקפיד על דיוק בהגדרות . לכל הגדרה יש תנאים לנכונותה, ויש להקפיד על הסייגים הנובעים מתנאים אלה . פרק 6 : התאדות ורתיחה של מים – הפרק דן בהבדלים בין שתי תופעות דומות המתארות מעבר של חלקיקי חומר ממצב צבירה נוזל לגז : התאדות נוזלים ורתיחתם . הפרק מתמקד בהתאדות וברתיחה של מים . פרק 7 : ציפה ושקיעה – מה גורם לחלק מהגופים לצוף על פני המים ולאחרים לשקוע ? על שאלה זו ננסה לענות בפרק זה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help