sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כחומה עמודנה 13 אין תמה אפוא שבחלק מן היצירות של שנות התשעים שמופיעות בהן אימהות לחיילים , השיגעון עצמו נעשה לאסטרטגיה פוליטית המאפשרת פתחון פה ומרחב פעולה עבורן . ההבחנות בין שפיות לשיגעון הן שעומדות למבחן . דמותה הבלתי נשכחת של דולי , גיבורת דולי סיטי מאת אורלי קסטל-בלום מסמנת נקודת מפנה רדיקלית בהקשר זה . דולי , הרואה בגיוסו של בנה לצבא כישלון חינוכי , היא ספק פסיכופתית וספק האישה השפויה האחרונה בעולם שהשתגע . התפיסה המוקצנת שלה מעוררת מודעות חדשה וחריפה למחיריה של הצייתנות הלאומית במסגרתה של דרמת האימהוּת הישראלית . הסדר החברתי המגדרי-לאומי , שחסם בפני אימהות המבקשות להישאר נורמטיביות ושפויות את האפשרות להתערב בעניינים הנוגעים לצבא , החל להיסדק בציבוריות הישראלית בשנות השבעים . היסדקות זו הייתה חלק ממשבר האמון הכללי של הציבור הישראלי ביחס להנהגה הפוליטית בעקבות מחדלי 1 כמעט עשר שנים מאוחר יותר , בראשית שנות השמונים , עםמלחמת יום כיפור . פרוץ מלחמת לבנון הראשונה ובהמשך בעקבות האינתיפאדה הראשונה , החלו נשים ואימהות להתערב ביתר נחישות ובעקביות בשיח הציבורי ולהשמיע בו את קולן . רעיה הרניק , שושנה שמואלי , " נשים בשחור ", " הורים נגד שתיקה ", " בת-שלום ", ומעט מאוחר יותר גם שולמית מלט , רחל בן-דור , אורנה שמעוני ואימהות נוספות שפעלו במסגרת תנועת " ארבע אימהות " וכן נשים שפעלו בתנועות כמו " פרופיל 12" ו " מחסום ווטש " - כל אלו יזמו פעולות מחאה , השמיעו קול ביקורתי ופרסמו מכתבים , רשימות וכרוזים שעוררו הד תקשורתי . הקריאה בטקסטים שפרסמו חיונית כדי לעמוד על הקשר בין אימהוּתן לבין האקטיביזם הפוליטי שלהן מנקודת מבטן . כך ניתן להתוודע לעמדת הסובייקט של אימהות לבנים שהתערער אמונן בממסד הלאומי , של אימהות שהתנערו ממגבלות התפקיד שהוקצה להן במסגרת היחסים בין המשפחה ללאום בחברה הישראלית , לצד אחרות שניווטו בזהירות בין התפקיד המגדרי שלהן לבין הביקורת שמתחו על ההנהגה ועל קובעי המדיניות . האימהות שתוארו בספרות כעשר שנים לאחר שנשים בשר ודם החלו 1 . הורי חיילים שהוגדרו נעדרים ושבויים במלחמת יום כיפור הקימו ועד פעולה וארגנו פעולות מחאה נגד מדיניות הממשלה בתביעה לקבל מידע מדויק על גורל בניהם . שלושה ימים בלבד לאחר תום הלחימה ארגנו הפגנה ופרסמו מודעה מטעמם ) הארץ , 1973 . 10 . 29 ( , שהופנתה לראש הממשלה גולדה מאיר , ובה נכתב בין היתר : " אנו הורי שבויים ונעדרים , פונים אלייך כאל ראש ממשלה וכאל אם בישראל ] . . . [ כאם בישראל הבעת את דאגתך לחיי כל אחד מבנינו . כראש ממשלה לא הסכמת להפסקת האש , כשבנינו נמקים בשבי אויב אכזר וחסר מצפון . ואיפה את עכשיו כאם בישראל ? " . על השימוש שעשו ההורים ב " משאב ההורות " ראו אצל חסון-רוכלין ) 2006 ( .

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help