sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 דנה אולמרט משנות התשעים ואילך מתבקש במיוחד לנוכח התפקיד ההיסטורי שהיה לספרות העברית לדורותיה בהכשרת התודעה הלאומית , בהגשמת שאיפותיה של האידיאולוגיה הציונית ובשימור ריבונותה לאחר הקמת המדינה . אחד מביטוייה של מחויבות זו הוא התפקיד המרכזי שניתן בספרות במשך עשרות שנים לדמויות של לוחמים וחיילים : קרביים , ג ' ובניקים , חיים , פצועים ומתים ; בצבאות אירופה , בפלמ " ח , בבריגדה , במחתרות ובצה " ל . ביצירותיו של אביגדור המאירי תוארו חיילים יהודים במלחמת העולם הראשונה . סיפוריהם של משה סמילנסקי ויוסף לואידור שרטטו את דמויותיהם של הנערים הגיבורים בארץ ישראל בתקופת העלייה השנייה . סופרי " דור בארץ ", ובהם משה שמיר , ס . יזהר , יגאל מוסינזון , מרדכי טביב ואהרון מגד , תיארו את לוחמי הפלמ " ח ואת חיילי צבא ההגנה לישראל במלחמת 84' . חיילים קרביים הופיעו גם ביצירות סופרי " דור המדינה " בשנות השישים . המתח בין לוחמים לבין חיילי שירותים עולה לראשונה בסיפור " מנזר השתקנים " ) 1976 ( מאת עמוס עוז . בחיילים לא קרביים עוסקים גם רומנים מאוחרים יותר כמו התגנבות יחידים ) 1985 ( מאת יהושע קנז , עת הזמיר ) 1987 ( מאת חיים באר , עם , מאכל מלכים ) 1993 ( מאת יצחק לאור וחדר ) 1999 ( מאת יובל שמעוני . בשנות התשעים חוזר ומופיע החייל הקרבי בספרי הביכורים של עוזי וייל ) 1991 ( , אתגר קרת ) 1992 ( וגדי טאוב ) 1992 ( . אם כן , נראה כי הספרות העברית , ובייחוד זו הישראלית , מרבה לעסוק בחיילים . כיצד אפוא ניתן להסביר את העובדה שעד שנות התשעים של המאה העשרים מופיעים תיאורים כה מעטים וקלושים של אימהות לאותם לוחמים והן מוזכרות , אם בכלל , רק בשולי היצירות ? התשובה טמונה , לפחות בחלקה , בחלוקות התפקידים המגדריות שהתקיימו בתשתית הסדר הלאומי היהודי והישראלי בימי המאבק על הקמת המדינה ולאחריו . הדיון בפרץ היצירות על אימהות לחיילים משנות התשעים ואילך מצביע על כך שמתוך סבך הציוויים , האיסורים והאיומים שהפנתה האידיאולוגיה הלאומית כלפי אימהות , בולטת במיוחד זיקת התנאי בין שפיותה של האם לבין שיתוף הפעולה המלא שלה עם הסדר הלאומי בהתייחס לשאלת גיוסו של הבן . האיום המופנה כלפי רבות מן האימהות , במרומז או בגלוי , רותם טיעונים מגדריים לגילויי פטריוטיות . מתוכו עולה כי אם אימהות יתנגדו או יפריעו למהלך הטבעי לכאורה של הכשרת בניהן ללוחמים , ולכן גם לגברים תקינים , הן יסומנו כלא שפויות , כאימהות לא ראויות , כלא יציבות וכפגומות במהותן . לאיום זה נספחת לעיתים אזהרה גם מפני פגיעה בשפיותו של הבן במקרה שבו האֵם תעז לחרוג ממרחב הפעולה הצר המוקצה לה . כל ניסיון של האימהות המתוארות בספרות לחרוג ממקומן בסדר הלאומי , להתקומם נגדו ולמרוד בו , כרוך בהכרח בהתמודדות עם האיום על תפקודן כאימהות ראויות וכנשים שפויות ונורמטיביות .

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help