sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | דנית בר בשיבה טובה בהגיעה לגיל 94 . הנצחתם הִנה חלק אינטגרלי מחיי משפחתנו . כולנו זוכרים את סבי וסבתי בחמימות ובגעגועים . לעִתים בחיוך ולעִתים, אפילו כיום, לאחר למעלה מחצי יובל, בדמעה . חלק מרהיטיהם וחפציהם עדיין שמורים בביתי ובבתי ילדיי . ימים אחדים לפני פטירת סבתי באתי לבקרה עם ילדיי . שתינו ידענו שימיה ספורים . חרף גילה המופלג עדיין הייתה בריאה וצלולה . ברגע מסוים אמרה לי : "דנית, פתחי את המגֵרה וקחי לך משם משהו לזיכרון . . . לא, למזכרת . " היא הבחינה בכפל המשמעות שבדבריה וחייכה . גם אני חייכתי, אם כי בקושי . החפצים הם אכן זיכרון ומזכרת . כזה הוא גם שולחן הכתיבה של סבי שעבר אליי בירושה . על פני השולחן מונחת פלטת זכוכית עבה וכבדה . מתחתיה אני צוברת במשך שנים קטעי ציטוטים, אמירות, שירים, הגיגים . מעולם לא נתתי דעתי לשאלה מהי המשמעות של בחירות אלה, מה יש בקטעים שבחרתי . מדוע דווקא אותם . כתיבת הספר הבהירה לי את התשובה לשאלה . כמעט בכולם יש התייחסות לכאב בלתי מוגדר ובלתי נהיר של יחסים עכורים ומרעילים בין הורים לילדים . לא בכדי החזירה אותי כתיבת הספר על הורות מרעילה לשולחן הכתיבה שקיבלתי באהבה מסבי . לצד אותם קטעים יש בו תזכורת לאהבה . מתחת לאותה זכוכית עבה מונחות גם שתי תמונות משפחתיות בעלות משמעות רבה עבורי, באחת, תמונה בה אני מצולמת בגיל שנה וחצי בערך, עם אבי שנהרג חודשים אחדים לאחר מכן . בדומה לתמונת "בריאת האדם" של מיכלאנג'לו באונרוֹטי, בקאפלה הסיסטינית בוותיקן, גם אנו מצולמים במרחק של כמעט נגיעה, מושיטים יד זה לעבר זה . התמונה השנייה היא של שלושת ילדיי — ליטל, יובל ונועה — כשהם בגיל שבו אני זוכרת את עצמי אומרת "הלוואי שמעכשיו הזמן יאט מלכת ואוכל ליהנות מהם בילדותם, עוד ועוד . " הרצון לנסות לפצח את תעלומת ההרעלה ההורית, לעומת חוויית אהבת האמת ביחסים במשפחה, הוא שמעסיק אותי שנים ומונח בבסיס כתיבתו של ספר זה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help