sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11פתח דבר במוסדות שבהם הייתה חברה אינם בנמצא . אחרים, שנרשמו בעיפרון קהה חוד, דהו, וקריאתם קשה . הוא הדין במכתבים אישיים ששלחו עדה ועמיתותיה זו לזו . כתב-יד נחפז ובלתי קריא מסתיר את מה שהותירו שיני הזמן . זאת אף זאת, לקושי לאתר מידע על חייה האישיים תרמה גם עדה עצמה, ככל הנראה . בערוב ימיה שקדה על סידור עיזבונה האישי, ולא מן הנמנע שהצנזורה העצמית שהפעילה הביאה להשמדת מכתבים ועדויות . את אשר הותירה עינה הביקורתית, חיסלו ההזנחה והרישול בשימור המסמכים . מן הנותר נִצְרף הספר שלפנינו . למסמכים הפזורים בארכיונים ברחבי הארץ ובידי המשפחה נוסף מידע מעיתוני התקופה ומראיונות בעל פה ; האחרונים – בסייגים המתבקשים . זיכרון המבליח לאחר שנים אינו חד וברור, ולא אחת מתקנים הזוכרים את עברם . במודע או שלא במודע הם משמיטים או מבליטים מרכיבים מסוימים 6 עם זאת, הזיכרונות מלחלחים את יבושת המילים על חשבון אחרים . הכתובות, שלא אחת קהתה ונסתתמה משמעותן המקורית . תמכתי את חומרי המחקר הראשוניים בספרות מחקר עיונית, ובה מחקרים מתחומי דעת ההיסטוריה והמגדר, חקר התרבות, הספרות ועוד, מתוך הבנה שגישה נכונה להיסטוריה מנסה לאזן בין הידוע ללא-ידוע, בין בחירת היחיד בפעולה והבנת התהליכים המעצבים את פעולתו ובין מחשבות, כוונות ומעשים שכיוונו את בחירותיו . כדי לאזן בין הניגודים הללו מתמודדים כותבי ההיסטוריה, ובהם 7 תחת כותבת ביוגרפיה זו, עם הצורך להתגבר על הפיתוי ׳לפאר את הגיבור׳ . זאת חתרתי להציג דמות בשר ודם, על חולשותיה ומעלותיה . הספר מחזיק חמישה שערים . השער הראשון חופן את הפרקים העוסקים בילדותה של הגיבורה ובביכורי פעילותה בזירה הציבורית . מצעירותה נאלצה עדה לשרטט לעצמה תלם ולנווט בתוכו את חייה . על קרקע גידולה והתעצבותה מלמד הפרק הראשון . עלייתה לארץ במפנה השנים 1912 ו- ,1913 בטרם מלאו לה ,20 הייתה צעד משמעותי ומודע בקביעת הכיוון שחיפשה לחייה . ביקורה בארץ שנים אחדות קודם לכן שכנעה בכך . הפרק השני עוסק במניעי עלייתה ובראשית דרכה בארץ ישראל . הוא מאיר את האפשרויות המוגבלות בתעסוקה ובחברה, שעמדו בראשית המאה ה- 20 לפני צעירה 6 ראו יואב גלבר, היסטוריה , זיכרון ותעמולה : הדיסציפלינה ההיסטורית בעולם ובארץ , עם עובד, תל אביב ,2007 עמ׳ 271 - 296 . 7 שם, עמ׳ 14 - 15 .

יד יצחק בן-צבי

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help