sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

גיליון 82 חשוון תשע״ט 49 לתעלה , יעדי הלחימה שנצפו על ידם ממרומי הרמפות לטנקים, בעת ביצוע סיורי המפקדים . יעדים אלה תאמו לניתוח שביצענו בפיקוד לפני המלחמה , על בסיס קווי הראייה מהרמפות . נעזרנו בניתוח מרכיבי התרגיל המצרי גם בהמשך, כבסיס להתייחסות המבצעית ולהשלמת פערי המידע בכל שלבי הלחימה . ראש חוליית המערך הסדיר, סגן בנימין סימן טוב, נשאר במחנה הפיקוד בבאר שבע והיה אמור לשמש "עוגן עורפי" בניתוח החומר האיסופי, שזרם ללא הרף גם אליו . קמ"ן הפיקוד הציג את תמונת המודיעין בחמ"ל המרכזי . מדי פעם הגענו אליו עם מפה ניידת, ועדכנו אצלו את תמונת האויב . מאוחר יותר מוניתי לעוזרו והתחלקנו בתורנויות בחמ"ל המרכזי . לא תורגלנו מעולם לעבוד מול כל כך הרבה יחידות לוחמות . לא היו ברשותנו קווי תקשורת ( נל"נים ) ישירים למודיעין ביחידות . הודעות הועברו במערכת הקשר האלחוטית . במלחמה כמו במלחמה - לעת ערב נפסקו פעולות הלחימה ( "כולם נקראו לחדר האוכל" ) ונערכו הכנות ללחימה ביום המחרת . רגיעה זמנית זו אפשרה לנו לבצע השלמות בקריאת החומר הגולמי ; לכתוב סיכום מודיעין מסכם יומי לאחר סנכרון נתוני הפענוח הרלבנטיים ולהפיצו ; לעדכן את מפת המודיעין הראשית וזו שבחמ"ל המרכזי ; לנהל שיחות תיאום עם קמ"ני האוגדות במידה והיה אפשרי, עם הקב"ר ב"בבל" ועם נציג מחלקת המחקר, אל"ם גדעון גרא, שעמו תיאמנו את תמונת המצב ודנו בדפ "אות ליום הלחימה הבא . לאחר שהצבא המצרי השלים היערכותו בראשי הגשרים שממזרח לתעלה, התייצבה תמונת המצב והיה נוח יותר להגדיר את מפרט היערכות הכוחות . מניתוח קו המגע ונתוני הפענוח התברר לנו כי קיים פער ברציפות המערכים בין שתי ארמיות השדה המצריות, במרחב שבין האגמים המרים . נקודת תורפה זו הוצגה לאלוף ונוצלה מאוחר יותר בעת ביצוע הצליחה . אינני זוכר ניהול מטרות לתקיפה, למעט הדרישה הקבועה לתקיפת הגשרים . מידע מדויק ומגע איסופי - קרבי לא היה ברשותנו, משום שמהיחידות בשטח לא קיבלנו דבר . נתוני הפענוח הגיעו אף הם באיחור ולא היו רלבנטיים עוד . לצערי נשכח נוהל תחקור טייסי תקיפה בבסיסים, שמהם ניתן היה לקבל מידע רלבנטי . ביקורת נוקבת נשמעה מהיחידות הלוחמות, במהלך הלחימה וגם בסיכום שנערך ברפידים לאחריה, על היעדר היכולת של מודיעין הפיקוד לספק לכוחות מודיעין טקטי בחזית הלחימה . זו שיקפה, לדעתי, חוסר הבנה באשר לעבודת המודיעין ברמות השונות . הבנו את מצוקת הכוחות, אך לא הייתה לנו היכולת לתת מענה לדרישות . היחידות הלוחמות היו מצוידות בגורמי איסוף אורגניים או חבירים, שכנראה לא הופעלו בצורה אפקטיבית . נשמעה אף טענה ( הזויה ) כי אנו במודיעין הפיקוד מסתירים מידע חיוני ורלבנטי מפני היחידות הלוחמות . . . באחת הפעמים נדרשתי על ידי קמ"ן אוגדה, תוך כדי לחימה, "לתת לו מיד פירוט הערכות, על מתחם גדודי חפור", שנמצא בטווח של 4 - 5 ק"מ ממנו . הוא תבע גם שבסיס "בבל" יקצה משימת האזנה לנושא . עם כל הכבוד והערכה לקמ"ן השואל, תשובתי הייתה : "הרם משקפת" . באין מענה לאיום "חדש" לאור טלטלת הידיעות, אלוף הפיקוד ראה צורך להיערך לגרוע ביותר . המטה הכללי בלם אותו והגרוע מכל – אוגדה 252 לא מילאה את פקודותיו . חרף מצב הפתיחה הנחות והתנאים הקשים שעמדו לרשותנו במוצב הפיקוד, הצליח גוף המודיעין הפיקודי לספק תמונת מצב אויב בכל שלבי הלחימה . הוא התמודד עם העברת מידע שוטף והתרעות לחמש אוגדות לוחמות תוך לחימה, דבר שלא תורגל מעולם, ופעל ללא תקשורת פיזית הולמת . מצד אחד גופי המודיעין של היחידות שהיו בלחימה לא העבירו בצורה שוטפת תמונת מצב טקטית בגזרתם ; מצד שני הם לא הבינו שמודיעין הפיקוד לא יכול לספק להם נתונים טקטיים תוך כדי לחימה . מצב זה העיב על קשרי העבודה, יצר חשדנות רבה והקשה על תהליכי העבודה והצגת תמונת מצב האויב בחמ"ל הפיקוד המרכזי . מערכת יחסים רעועה, בלשון המעטה, שררה בין אלוף הפיקוד לבין המפקדים בשטח ובמוצב הפיקוד הורגשה אווירה מתוחה . גוף המערך ב"דבלה" הצליח לנהל מערכת לעיבוד נתונים ולניתוחם ברמה גבוהה . מערכת התקשורת שבנו הייתה יעילה ונתנה מענה לצרכים השוטפים במהלך המלחמה . לצערי, בהסתמך על עדויות קציני המערך בחמ"ל, גוף המערך הסדיר בעיקרו שפעל בבאר שבע לא סייע כלל - וחבל . הפיקוד בתקופתי לא ביצע אף תרגיל שליטה רב - יחידתי, והדבר בא לידי ביטוי במלחמה . ראש אמ"ן ונציגי מחלקת המחקר לא ביקרו אותנו כלל במלחמה, לפי הידוע לי, אף שחזית פיקוד הדרום הוגדרה כמאמץ העיקרי של צה"ל . המלצה לי לאנשי מחלקת המחקר . כשעליכם לגבש הערכה לגבי "כוונות האויב", אנא בקרו את קציני המודיעין בשטח, לימדו את המתרחש . במלחמה זו הייתה התעלמות מוחלטת מההכנות בשטח טרם המלחמה, מתצ"א ומתצפיות - ומדינת ישראל שילמה על כך מחיר כבד . לדעתי, העובדה שלא נערך סיכום חיילי מקיף על אודות פעולת מערך מודיעין השדה במלחמה, היה טעות וגבלה בחוסר אחריות . לצערי, הלקחים שלנו בתחום לא נלמדו והכשלים חזרו על עצמם גם במלחמת לבנון הראשונה . לא התייחסתי לאירוע התכנון של חטיבה 35 על "החווה הסינית" במלחמה, אולם מה שבלט בתכנון הקרקעי היה החלפת תעלות הלחימה בעמדות אישיות מפוזרות, ללא מסגרת מוגדרת . בעיה שהקשתה מאוד על תכנון קרקעי . התקפת הנגד ב - 8 בחודש נדונה מראש לכישלון, לאור העובדה שאף מפקד או קמ"ן לא הביעו דעתם, בעת קבלת הפקודה מהרמטכ"ל, על יחסי הכוחות הבלתי סבירים בהתקפה . גם אם מאוד רצתה, אוגדה 162 לא יכולה הייתה בתוך כך העלה אחד ממש"קי המערך שלנו רעיון יצירתי : לנסות ולהגדיר את קו המגע על פי דווחי תצפיות אויב ודיווחי מפקדים מצריים . ואכן, לאחר עבודה מאומצת, הצלחנו לראשונה להציג בחמ"ל המרכזי את קו המגע בין כוחותינו לאויב, שתאם לצערי את הקו על פי הראייה המצרית בלחימה - ולא על פי דיווחי כוחותינו לבצע משימתה ללא חי"ר, להשתלט על מערכים של שתי דיביזיות חי"ר מתוגברות בשריון ואמצעי נ"ט . ברור שזה נוגד את תורת הקרב - בהתקפה אמור להישמר יחס של שלוש לאחד . ביום ניהול הקרב מול מרשם הקרב בחמ"ל, קיבל אלוף הפיקוד רושם מדיווחי מפקד אוגדה 162 שאכן המאמץ ההתקפי מול הארמיה השנייה מצליח . לקראת אחר הצהריים הורה לאלוף שרון לעזוב עמדותיו ולנוע למשימתו מול הארמיה השלישית . לאחר ויכוח צורם והתערבות הרמטכ"ל, שרון עזב את עמדותיו והניע את אוגדתו דרומה, לכוון הארמיה השלישית . כעבור שעות ספורות התברר לאלוף הפיקוד כי אוגדה 162 עדיין במקומה, מול העיר קנטרה, ולא ביצעה משימותיה . אלוף הפיקוד הורה למפקד אוגדה 143 לסגת ממשימתו ולחזור לעמדותיו הקודמות . כל התהליך המבולבל בניהול הקרב גרם מעתה והלאה לאי - אמון מוחלט בפקודותיו של אלוף הפיקוד, מצב שהביא להחלפתו בחיים בר - לב . יש מקום גם לדון בסוגית מקומו של "המפקד" בניהול מערכה עיקרית כזאת . סיפור ה"סאגר" עוד רודף אחדים מאיתנו, כאנשי מודיעין, במפגשים חברתיים עד היום . הגיע הזמן שנעביר את האחריות לחיל השריון, שהתרשל מצידו ולא נתן מענה לאיום "החדש" , אודותיו התרענו כבר שלוש שנים לפני המלחמה . 

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help