sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מבוא 2 הגברים והנשים היהודים באמריקה בחנו את גבולות היהדות כמו שהבינו אותה, וחיפשו דרכים לשנות את המערכת המסורתית כך שתעלה בקנה אחד עם הלכי הרוח האמריקניים . בענייני פולחן דתי לא הרבו יהודי אמריקה לפנות אל יצירות קנוניות ואל מנהיגים סמכותיים, אלא עיצבו את חיי הדת שלהם בדמותם . כך אירע שיהדות אמריקה לבשה אופי שונה מזה של קהילות יהודיות אחרות . בשל עצם העובדה שהם השתתפו ביצירת חברה חדשה, מורכבת ממהגרים, נבנתה הזהות היהודית האמריקנית בתהליך גמיש, פתוח ונטול כפייה עד מאוד . יהודים שהיגרו מפולין לגרמניה, למשל, היו שונים שוני מובהק מן האוכלוסייה הגרמנית בשל מוצאם הזר, והיהודים והלא - יהודים כאחד ציפו מהם להבליע את זהותם הקודמת ולעטות זהות יהודית - גרמנית . לעומת זה יהודים שהיגרו מפולין לאמריקה באו לארץ שכמעט לכל יושביה היו שורשים במקום אחר, והם לא התבלטו בשל היותם מהגרים או בני מהגרים . רק לעתים רחוקות היה עליהם להסתיר את יהדותם כליל או למחוק את מקום מוצאם . אבל היו זמנים שבהם זנחו מקצתם את זהותם היהודית או הסתירו אותה . תביעותיה של אמריקה ונטל היהודיוּת גרמו לרבים להרגיש ניתוק, פירוד ואי - נחת . היו מי שפיתוייה של אמריקה גברו אצלם על הנאמנות ליהדות . מקצתם הניחו את היהדות מאחור וזנחו לחלוטין את העולם היהודי . סיפורים על משפחה נוצרית שאחד מאבותיה נולד יהודי, על שם משפחה שצלילו יהודי במשפחה של לא - יהודים וכדומה צצים ועולים בסיפורי תולדותיהן של משפחות . יהודים אחרים, מן האדוקים ביותר בדתם ועד הרדיקליים ביותר מן הבחינה הפוליטית, לא הרבו להתעניין באמריקה, בערכיה, במוסדותיה ובמנהגיה . הם בזו לתרבותה שנראתה בעיניהם רדודה, לאכזריותה של הכלכלה באמריקה ולכוח הפיתוי של תרבותה הפופולרית . אבל רובם, כבר מימי הקהילות הראשונות באמריקה, ביקשו ביודעין להיות חלק מן החברה האמריקנית, תחילה בקהילה המקומית ואחר כך, אחרי העצמאות, בזירה הלאומית . בזכות נאמנותם לאמריקה ופעילותם למען טובת המדינה קנו להם היהודים חברים ובעלי ברית בקרב שכניהם הלא - יהודים . יהודי אמריקה נודעו בהיסטוריה של הפזורה היהודית בשל העובדה שמעולם לא היו הקבוצה הנרדפת ביותר בארצם . בזכות צבע עורם — ובאמצע המאה ה - 19 גם משום שלא היו קתולים ( ובייחוד לא אירים קתולים ) בחברה פרוטסטנטית קנאית — נהנו היהודים ממידה של מקובלות, גם אם מוגבלת . המקובלות הזאת, כמו שראו אותה היהודים, עמדה בניגוד חד לרדיפות הקשות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help