sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תקציר 13 או — כדברי השופט קדמי, שהגדיר את מטרת החילוט בפרשת בן - שטרית : "הוצאת בלעו של גזלן מפיו" . לחוקי החילוט יש אופי של ענישה סביבתית, שכן הנפגעים מהחלטת החילוט יכולים להיות גם בני משפחת העבריין או אחרים שיש להם קשר חוזי לגיטימי עמו ( "הטוען לזכות" ) . אשר על כן, לצד הסמכות לחלט קבע המחוקק זכויות לנפגעים שידם לא הייתה במעל : המחוקק מעניק למשפחת העבריין את הזכות לאמצעי מחיה סבירים ומקום מגורים סביר ( סעיף 19 ( ב ) לחוק מאבק בארגוני פשיעה ובסעיף 36 ג ( ב ) לפקודת הסמים המסוכנים ) . גם לאדם הפרטי, הטוען לזכות, ניתנת האפשרות להתמודד מול המדינה ולמנוע את החילוט אם העלה לפני בית המשפט "נימוקים מיוחדים" ( על פי סעיף 21 ( ד ) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס - 2000 ) . 5 הזכות לפרטיות הזכות לפרטיות היא מהצעירות בזכויות האדם והאזנ ות סת ר והיא מוגנת מכוח חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א - 1981 . חילול פרטיותו של הזולת הוא עוולה אזרחית, אבל האזנת סתר, שהיא פגיעה בפרטיות, נחשבת לעברה פלילית . עם זאת, היא יכולה להיות אמצעי חזק ויעיל במאבק בפשיעה, בעיקר זו המתוחכמת . חוק האזנת סתר, התשל"ט - 1979 , מסדיר את הדרכים החוקיות להאזנה לסוד שיחו של אדם לטובת השמירה על האינטרס הציבורי במאבק בפשיעה . עוצמת הפגיעה ברשות ובסמכות בפרטיות, המגולמת בחוק האזנת סתר, מעוררת חוסר נוחות רבה מול כוחן האדיר של רשויות החקירה . על כן קבע המחוקק שורה של אמצעי פיקוח שאמורים לוודא שהפגיעה בפרטיות תהיה מינימלית והכרחית בלבד — החל בקביעת רמתו הבכירה של השופט המתיר את צו האזנת הסתר ( נשיא בית משפט מחוזי או סגנו ) וכלה בדיווח עתי של המפקח הכללי לשר הממונה עליו ודיווח שנתי של השר הממונה לוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת . בנוסף, אין רשות החקירה רשאית לקבל היתר להאזנת סתר על כל עברה אלא רק כאשר מדובר בעברה מסוג פשע .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help