sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | ללמוד מילדים על ילדים : השיח המתרחש במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור שיח ילדים . ההקשבה לשיח ילדים חשפה בפנינו עולם מרתק של משמעויות ופתחה שער לבחינת תהליכים אורייניים העולים במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור . לאמיתו של דבר ראינו בפעילות זו תוכנית לימודים חצי - מובנית, הראויה להיות מעוגנת בתוך סדר היום בגן . באותה עת גם למדנו כי התנסות זו מאפשרת לילדים דרגות חופש רבות ( הרחבה על נושא "דרגות החופש" במשחק ראו בפרק המסגרת המושגית ) . למותר לציין כי פעילות משחקית כזו נוספת על המשחק החופשי, שיש לו מקום מרכזי בעולמם של ילדים . כאמור תהליכי הלמידה והחקר התמקדו בשני תחומי עניין מקבילים, שהדהדו זה את רעהו - חקר השיח ותהליכי למידה של קהילה לומדת . חקר השיח התמקד בשיח עמיתים והקשר שלו להתפתחות כישורים אורייניים אצל ילדים בגיל הרך . מדובר בשיח ילדים המשתמשים בשפה טבעית, במטרה לקדם את המשחק ; תהליכי הלמידה של קהילה לומדת, במוסד להכשרת מורים, מציעים דרך אחרת ללמוד מילדים על ילדים ובוחנים נתיב חלופי בהכשרת מורים . הספר שופך אור על יכולות מגוונות של ילדים שהן חלק מכישורים אורייניים, הבאים לידי ביטוי בשיח עמיתים העולה במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור, קרי יכולות תקשורתיות, לשוניות, קוגניטיביות וחברתיות . הספר מתמקד בשני נושאים עיקריים : במפגש ילדים עם הטקסט הסיפורי במהלך משחק - כאילו ; ובתהליכי למידה במסגרת הקהילה הלומדת ( על הקולות השונים שבה ) . שני נושאים אלו נבחנים מכמה היבטים : תהליך הניעות של ילדים מעולם המציאות אל עולם הדמיון ובחזרה תוך כדי ניתוח האמצעים שהילדים משתמשים בהם כדי להבנות את המסגרת הדמיונית - נקודת מבט זו מתמקדת ביכולת המנטלית והאוריינית של הילדים, והיא מוצגת בפרק 1 . עולמם החברתי של ילדים, שבו מתרחשים תהליכים של שיתוף פעולה ונחשפות אסטרטגיות של משא ומתן ופתרון קונפליקטים – היבט זה, המוצג בפרק ,2 מתמקד ביכולת החברתית של הילדים . שפה דבורה של ילדים בעקבות מפגש עם טקסט סיפורי - השפה מושפעת מן הטקסט ובו - בזמן משפיעה עליו . פרק 3 דן ביכולת הלשונית וביכולת הנרטיבית המתפתחות בהיבט זה . השחזור הפרשני של קבוצות שונות של ילדים המשחקות סיפור זהה - פרק 4 בוחן את הפרשנויות השונות שהילדים מעניקים לאותו טקסט סיפורי . קולם של הילדים המביעים את עמדתם ואת רגשותיהם לאחר המשחק - פרק 5 בוחן מקרוב היבט זה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help