sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר | 11 תחילה תחושת שונות ונחיתות ומרכיבי הסתרה ובושה . המודעות להיבט זה בזהותי ולהשלכותיו האפשריות הופיעה אצלי בשלב מאוחר יחסית, אך פתחה פתח לבחינה מחדש של זהותי ושל הסביבה שגדלתי בה . מאוחר יותר ( בין היתר בעקבות עשייתי האקדמית במחקר ובהוראה ) נחשפתי לסיפורים רבים של סטודנטים או של מכריהם, שמהם הסקתי שאיני לבד . הבנתי שהחוויה האישית שלי אינה ייחודית . היא משותפת לרבים שחולקים רקע עדתי דומה . הבנתי גם שיש סיפורים וסביבות חברתיות שונים מאלה המוכרים לי ובהם חלים כללים אחרים . עבורי, המחקר המוצג בספר זה מספק הזדמנות להעמיק בהבנת ההשלכות של הנושא המזרחי - העדתי על התפיסה העצמית, על החוויה האישית, על היחסים הבין - אישיים, על תהליכי חינוך וחִברות ועל דמותה של החברה הישראלית . ישראל היא מדינה מגוונת מבחינה עדתית - אתנית . גיוון זה מתבטא גם בקרב מורים ותלמידים, והוא משפיע על תהליכי למידה, חברות וחינוך . השונות העדתית מתורגמת פעמים רבות להיררכיה, שבמסגרתה רקע תרבותי מסוים זוכה לעדיפות . המצויים בתחתית המדרג עשויים לחוות השתקה ומחיקה של חלקי זהות . למצב זה יש השלכות שליליות על הערך העצמי, על איכות היחסים החברתיים ועל הניעות ( מוביליות ) החברתית . אומנם קיימת כתיבה ענפה יחסית על אודות עדתיות ומזרחיות, בין השאר מנקודת מבט חברתית ( ראו למשל : אבוטבול, גרינברג ומוצאפי - האלר, 2005 ; חבר, שנהב ומוצאפי - האלר, 2002 ; יונה, נעמן ומחלב, 2007 ) , אולם הכתיבה החינוכית על נושאים אלה עודנה דלה, ולא כל שכן הכתיבה החינוכית - המחקרית . בנוסף לכך, רוב הכתיבה הרלוונטית עוסקת ( אולי בצדק ) בחוויית התלמידים, ואילו חוויית המחנכים אינה נבחנת . ספר זה מבקש להיכנס לחללים מחקריים אלו ולתרום לשיח החינוכי על אודות עדתיות . הוא מבקש לתאר חוויות של סטודנטים להוראה ושל מורים בכל הנוגע להיבט העדתי בזהותם . הוא מבקש להתעמק בתפיסות הסובייקטיביות הנוגעות לזהות העדתית, כולל היבטיה האינטימיים והסמויים . לצד זה, הוא מבקש לזהות דפוסי יחסים רלוונטיים, אפשרויות וסכנות . לבסוף, הוא מבקש להציג מנעד של חלופות בכל הנוגע להתמודדות עם שונות תרבותית, עם תכנים עדתיים מגוונים ועם פערים ומתחים רלוונטיים . חלופות אלה ינבעו מהשטח, כלומר ינוסחו מתוך דברי המשתתפים : מורות, מורים ופרחי הוראה . הן צפויות להאיר אזורי עיוורון או מרחבים מושתקים בתהליכי ההכשרה ובפרקטיקה החינוכית . הספר נחלק לשלושה שערים . בשער הראשון תיערך היכרות ראשונית עם טיעונים ונתונים הקשורים לשיח המזרחי בכלל ולהקשריו החינוכיים בפרט . למעשה מדובר בפרקי מבוא שמציגים ידע קיים, המאורגן מחדש וכולל קישורים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help