sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ללמוד מהמזרח : מזרחיות, חינוך ותיקון עולם בסביבה הטרוגנית שכללה דמויות בעלות רקע שונה ( רקע עדתי, מעמדי ועוד ) . שניהם הפנימו, אם כי במידה שונה, את דפוסי התקשורת המקובלים, את כללי ההתנהגות ואת הערכים הדומיננטיים והצניעו את הזהות העדתית שלהם על מגוון מרכיביה . האם משום כך "התחוברתי״ לילדים מהזן הנחשב יותר לפי המדד המקובל שגם הוריי אימצו ? הפרטים הללו מעלים שאלות נוספות : האם ייתכן שמקורו של רגש הבושה שלי בהוריי ? האם ייתכן שלחוסר הקבלה העצמית שלהם, שנוצר בנסיבות היסטוריות פוליטיות מסוימות מאוד, הייתה השפעה על עיצוב זהותי האישית ? במידה שיש קורטוב של אמת בהשערות האלה, הרי שלשיוכי העדתי יש חשיבות רבה . בבגרותי הוכשרתי כפסיכולוג קליני, אך נמשכתי לעסוק בנושאים מקובלים פחות בשדה מקצועי זה, נושאים שקשורים ליחסי כוחות ובמרכזם סוגיות חברתיות ופוליטיות . בעשייתי האקדמית לאורך השנים בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך בחנתי ביטויים מגוונים של יחסי כוחות חברתיים בשיח ובפרקטיקה המקצועיים . ניסיתי לברר את השלכותיהם על התפתחות הפרט, על אקלים קבוצתי או קהילתי ועל החברה הישראלית . גיליתי שגם במרחבים מקצועיים ואקדמיים מתקיימים תהליכי טשטוש, הרחקה והכחשה של סוגיות ממין זה . תהליכים אלה מתרחשים על פי רוב לצד עמדות מוצהרות שמדגישות ערכים הומניסטיים של סובלנות ושל שוויון . פער זה בין המוצהר לבין המעשי עשוי לנבוע מחשש שאפשר להבינו, שכן מדובר בנושאים טעונים ואף נפיצים . אך אולי דווקא משום כך, חשיבות הדיון בהם רבה כל כך . למיטב שיפוטי, זהו המצב גם ביחס לסוגיות של עדתיות בכלל ומזרחיות בפרט, שנתקלות במידה רבה של התעלמות בתהליכי הלימוד וההכשרה החינוכיים . עם זאת, חשוב להדגיש כי מאז שנות התשעים של המאה ה - ,20 לצד מגמה כללית זו אפשר למצוא בשיח החינוכי ביטויים מגוונים לעיסוק מקצועי בסוגיות אלו . רובם מתקיימים בבימות מקצועיות - אקדמיות ( בעיקר בשיח כתוב, בספרים ובמאמרים ) וחלקם במרחבים מקצועיים בשטח ( על פי רוב במסגרות שהיבטים של שונות וריבוי תרבותי בולטים בהן ) . בשני המקרים מטרתו של שיח זה היא לחולל שינוי . נדמה כי בשנים האחרונות מגמה זו מתעצמת . מעגלים מקצועיים הולכים ומתרחבים נחשפים לשיח העוסק בעדתיות, בפערים ובאי - שוויון, ואף נוטלים חלק בעשייה חינוכית רלוונטית, במידות שונות ובאופנים שונים . עם זאת, נדמה לי כי מדובר במיעוט הרגיש לנושאים אלה ומחויב אליהם, ולא בשיח המקובל בזרם החינוכי המרכזי . אם כן, המניע הראשוני לבחירת הנושא שספר זה עוסק בו הוא אישי, והוא נובע מחוויותיי האישיות כתלמיד וכמרצה ממוצא מזרחי . חוויות אלו כללו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help