sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 שיטות הכתיבה בעולם שאנו חיים בו יש כיום יותר מ - 400 שיטות כתיבה . כל מערכת כתב היא שיטת קידוד מוסכמת המייצגת תרבות מסוימת, ואם רוצים להנחיל תרבות זו לדור הבא, יש להקנות את מערכת הכתב שלה באופן אחיד ומדויק לכל המשתייכים אליה . הקפדה על צורת הסימנים המוסכמים מקנה לכָּתוב קריאוּת מרַבּית . לכן בכל התרבויות מלמדים את סימני הכתב . הכתיבה נועדה לבטא ידע, מחשבות, רגשות וזיכרונות של הכותב, לבחון אותם ולשתף בהם את זולתו ואת החֶברה . בשפה כתובה ניתן להעביר מסרים מורכבים, להפיץ רעיונות אל מעֵבר לגבולות של זמן ומקום, לשמר מסורות היסטוריות, ליצור אוצרות תרבותיים ולנסח חזון . כתיבה יכולה אפוא להתפתח רק בתרבות שרוצה להנציח את עצמה, את הישגיה ואת ערכיה . משערים כי יצירת השפה הכתובה נבעה משינוי סגנון החיים של האדם הפרהיסטורי : חיי הנוודות של קבוצות קטנות הוחלפו בהתיישבות קבע של אוכלוסיות גדולות, ואורח החיים המבוסס על ליקוט ועל ציד הוחלף בכלכלה חקלאית בעיקרה . בחברה היציבה החדשה התחילו להתקיים מסחר ושירותים ונצברו נכסים . בחברה זו לא היה די בתקשורת הדבורה כדי ליצור את מאגרי המידע הנדרשים לתיעוד, לעשיית חישובים, ליצירת חוקים ופולחן, לשימור ידע מדעי ולחשיבה פילוסופית . הצורך ברישום ובהנצחה הוליד את מערכות הכתיבה הקדומות, והופעתן מציינת את ראשית ההיסטוריה והחינוך האורייני . המיפוי החזותי והמורכב של השפה היה המשך טבעי לתיעוד הראשוני, המקומי והנייח שהתקיים בעבר באמצעות ציורי המערות הפרהיסטוריים ( האלידיי, 1996 ) . הכתיבה הידנית עברה גלגולים רבים . מכשירי הכתיבה, מצעי הכתיבה והתפיסות שהנחו את הכותבים השתנו ועדיין משתנים . בתרבויות הקדומות היא הייתה מקצוע ייחודי ל"סופרים" בחברה אנאלפביתית בעיקרה . אליטיזם זה הביא לדרישות גבוהות בנושא איכות התוצר הסופי : היה עליו להצטיין באסתטיקה – אם כיסוד קישוטי ייחודי ואם כמייצג תקן חברתי מסוים של הכְּתב . כמו כן הייתה ציפייה לניצול טוב של משטח הכתיבה היקר ( חרס, פפירוס או נייר ) , וזו הִכתיבה צמצום בשוליים ובמרווחים בין סימני הכתב . שיטות הכתיבה בעולם – במזרח ובמערב – נבדלות זו מזו בדרגת ההפשטה, שהלכה וגברה לאורך ההתפתחות ההיסטורית : הרעיון שבבסיס השיטה הפך מופשט יותר, מספר אבני היסוד פחת, וצורתן התייעלה ( Yalon, 2003 a ) . ראשית הכתיבה היא הפיקטוגרמות – רישומי תמונות בכתב החרטומים המצרי ( איור 1 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help