sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | הילד בקצה העיפרון | דפנה ילון איור 1 האל המצרי הכותב תוֹת – ציור על פפירוס משנת 1000 לפנה"ס לערך . לפי אמונתם של המצרים הקדמונים, הוא היה הממציא והמשמר של כתב החרטומים . ייתכן שתיאורו השָכיח כבעל ראש של עוף המים איביס ( מגלן ) נועד להדגיש את האמונה שעל פיה טבע האל באמצעות מַקורו את סימני הכתב הראשונים בבוץ שלחופי הנילוס . קשה לנו לתאר לעצמנו עולם נטול כתיבה, שכן מבֵּין דרכי התקשורת דומה כי הכתיבה היא החשובה ביותר בהיסטוריה האנושית ; אולם יש לזכור, כי רק באמצע המאה ה - 19 התחילו לכתוב על נייר מסחרי וזול . גם עצם קיומה של האוריינות בחברה אינו דבר מובן מאליו . לפי אונסק"ו, יש שיפור מתמיד בשיעורי האוריינות בעולם : בשנת 1950 רק % 56 מתושבי העולם ידעו קרוא וכתוב, ואילו בשנת 2000 שיעורם עמד על % 82 ( 2008 UNESCO, ) . בעשור הנוכחי דוּוח כי התחזית היא שבתוך חמישים שנה יֵרד שיעור הבערוּת בקרב צעירים בני 15 - 24 מ - % 25 ל - % 10 ( 2016 UNESCO, ) . הכתיבה מייחדת את האדם, אך אינה טבעית לו . דיבור מתבסס על מנגנונים גנטיים מולדים, והוא נלמד באמצעות חשיפה לשפה ; קריאה וכתיבה, לעומת זאת, מתבססות על מנגנונים שאולים שהתפתחו במקורם במוח עבור משימות אחרות, ורכישתן מצריכה קבלת עזרה מיודעי קרוא וכתוב . כתיבה היא המיומנות השפתית האחרונה שהאדם רוכש, והיא מתפתחת אחרי הבנת השפה, הדיבור וראשית הקריאה . בשל מורכבותה נדרש לה תהליך ממושך של למידה ותרגול .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help