sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא : ניהול כיתה | 13 לניהול יעיל של השיעור ( 2011 , ) Wubbels, אלא שנחוצה גם סביבה המעודדת למידה ומקדמת התפתחות מוסרית וחברתית ( Hammerness, 2011 ; Kunter, . ) Baumert, & Koller, 2007 אין מדובר רק בהשלטת סדר ומשמעת כמטרה בפני עצמה ; ניהול השיעור נועד לאפשר למידה משמעותית ( Weinstein . ) & Mignano, 2007 גם היחסים ההדדיים בכיתה ויכולתם של המורה ושל התלמידים להסכים על מסגרת משותפת של לימודים, חיוניים לבניית רקמה תפקודית המבוססת על שליטה עצמית ועל מניעת הפרעות ( ; 1986 Doyle, . ) Freiberg & Lapointe, 2006 תשתית זו מבוססת על ארבעה מוקדים : ( א ) מערכת יחסים חמה, אכפתית ופתוחה בין המורה לתלמידים, כזו המלוּוה בציפיות גבוהות ; ( ב ) קיומה של תכנית לימודים מוסרית וחברתית שבה החלטות המורה לא רק מקדמות הישגים לימודיים אלא גם מסייעות להתפתחות הרגשית . לשם כך על המורה לעודד התפתחות של מיומנויות חברתיות ולטפח ויסות עצמי של ההתנהגות ; ( ג ) ניהול ועיצוב התנהגות של התלמידים . יש מורים הנוקטים חיזוקים חיצוניים וענישה, אך רבים אחרים סבורים שהטלת מורא ופחד היא גישה פסולה . הם מעדיפים שכנוע ועידוד המסייעים בהתפתחותם הרגשית והקוגניטיבית של הילדים, גישה המפתחת גם התנהגות ממוקדת שליטה עצמית ; ( ד ) היכרות מעמיקה עם התלמידים – עם גילם, עם השלב ההתפתחותי שלהם, עם מוצאם האתני, עם הרקע התרבותי שלהם, עם מעמדם החברתי-כלכלי ועם היכולות שלהם . מוקדים אלו מאפשרים למורה לפעול לניהול הכיתה בארבעה תחומים : ( 1 ) חִבְרות התלמידים וטיפוח קשרי מורה - תלמיד ; ( 2 ) בחירה ויישום של שיטות הוראה שיאפשרו הוראה מיטבית ; ( 3 ) עריכת פעולות ארגוניות לניהול השוטף של הכיתה וטיפול בבעיות התנהגות ומשמעת ; ( 4 ) נקיטת צעדים והתערבות כשמתעוררות הפרעות להתנהלות השוטפת של יום הלימודים ( & Everston . ) Weinstein, 2006 בשלושת התחומים הראשונים המורים נעזרים בפעולות חינוכיות ודידקטיות שנועדו למנוע הפרעות או לצמצמן, ואילו התחום הרביעי עוסק בתגובה לבעיות בכיתה לאחר שכבר התרחשו ( 1996 . ) Jones, ניהול הכיתה כשלעצמו אינו מטרה אלא אמצעי ליצירת אווירה לימודית, לעידוד תלמידים להגיע להישגים ולסיוע בידם לעצב את אישיותם . תכנית הלימודים מכתיבה את החומר שיילמד אך אינה מגדירה את הדרך . ההחלטה כיצד ללמד היא זו המעצבת את מטרות המורה, את הציפיות הניהוליות, את כללי ההתנהגות הרצויים ואת השגרה בכיתה ( 2006 . ) Brophy, ארוכות המטרות מהן

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help