sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה | 9 להתחשב בהם . הסביבה הלימודית מתקיימת בתוך הכיתה ומחוצה לה וגם בשילוב טכנולוגיה . לכל אלו השפעה ישירה ועקיפה על הנעשה בכיתה . בפרק הראשון, 'הסביבה הפיזית וניהול הכיתה', משיבים טלילה יחיאל ואליעזר יריב על השאלה כיצד משפיעה הסביבה הפיזית על תפקוד המורים ועל ניהול הכיתה, וכיצד מעצב מראה הכיתה את התנהגות התלמידים . בפרק השני, 'של מי הטיול הזה בכלל ? סיורים וטיולים במסגרת בית הספר – מאי-ודאות להזדמנות', דנה אורלי מורג ביתרונות הרבים הגלומים ביציאה מבית הספר אל הסביבה העירונית ( למשל ביקור במוזאונים ) או בסיור באתרים ובסביבה טבעית של יערות, של נחלים או של מדבר . בפרק זה היא מציגה היבטים שונים בניהול הטיול, שיהפכו אותו לחוויה משמעותית . הפרק השלישי הוא 'ניהול כיתה מתוקשבת' . לדעת שרה קלצ'קו ודבורה גורב, זהו האתגר הגדול העומד כיום בפני מורים – המעבר להוראה משולבת טכנולוגיה, כזו המתפתחת בהתמדה . הפרק נפתח בדיון על מהות התקשוב בחינוך ועל ההיבטים העולים משילוב התקשוב בניהול הכיתה ובניווט השיעור . המחברות מציגות מודלים אפשריים לשילוב מוצלח של טכנולוגיה וכן מודלים של תמיכה במורים לצורך ביצוע שילוב זה . הוא מסתיים בדיון בהתפתחות המקצועית של מורים בשילוב טכנולוגיה בהוראה . השער השלישי עוסק בניהול הכיתה ובניווט השיעור בשבעה היבטים . הפרק הראשון הוא 'תחילת שנת הלימודים' . אופן הפתיחה, לדעת אליעזר יריב, משפיע על עיצוב האקלים החינוכי בבית הספר ועל מידת הסדר, שיתוף הפעולה והרגלי העבודה של התלמידים לאורך השנה כולה, ומכאן חשיבותו . בפרק השני, 'הקניית כללים ואכיפתם', מציע אליעזר יריב את רזי הקניית הכללים ואת סודות ניהול שגרת הלימודים . הפרק סוקר את מהותם של הכללים כאמצעי להשלטת חוק ומשמעת . פירוט הצדדים המעשיים של ניסוח הכללים וכן ניהול האכיפה יסייעו למורים בארגון יעיל של התנהלות התלמידים . הפרק השלישי, 'סוף מעשה במחשבה תחילה – תכנון השיעור', רואה בתכנון השיעור כלי לניווטו . אליעזר יריב מתאר כיצד מתנהל תהליך התכנון, מהם השלבים שהוא כולל, מהו אופי הפעולות והמעברים של המורה מנושא לנושא, מהן דרכי התרגול של הנושא הנלמד ועוד . בפרק הרביעי, 'קבלת החלטות בניהול הכיתה', ממחיש אליעזר יריב את ההבדל שבין השלב הנינוח של תכנון השיעור לבין ההתרחשויות הסוערות לעתים בעת ההוראה, כאשר המורה נדרש לנווט במיומנות ולהגיב במהירות . בפרק החמישי, 'ניהול כיתה ללמידה שיתופית באמצעות שאלות', מרחיבות תמי ויסמן, דבורה גורב ומלכה פורמן את נקודת מבטם של הקוראים על אודות האפשרויות הרבות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help