sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

| 8 ניהול כיתה מבנה הספר לספר ארבעה שערים . שלושת השערים הראשונים הם עיוניים באופיים, והשער הרביעי ( המופיע רק באינטרנט ) הוא מעשי וכולל הצעות למפגשים המדגימים כיצד ניתן ליישם את החלק העיוני של הספר במסגרות של הכשרת מורים והשתלמויות בבתי הספר . נפתח בפרק מבוא שכתבו אוה לאוטרשטיין-פיטליק ואליעזר יריב, ובו הם מציגים את התחום . הם מצביעים על הדילמות הכרוכות במלאכת ניהול כיתה ודנים במהותו של הניהול עצמו ובתפקיד המורה כמנהל וכמנהיג . בסיום הפרק מוצעים כיוונים חלופיים אחדים לניהול הכיתה . השער הראשון עוסק ביחסי הגומלין בין השותפים לעשייה החינוכית . היחסים הבין-אישיים בכיתה הם לדעתנו התשתית לכל הפעילות החינוכית, ולכן בחרנו לפתוח בהם את הספר . שער זה עוסק בשלושה היבטים . בפרק הראשון, 'יחסי מורים ותלמידים – המכשולים וההתמודדות עמם', עוסק אליעזר יריב ביחסים שבין המורה לתלמידים . הפרק מתמקד בארבעה מכשולים המקשים לפתח יחסים : ( 1 ) יחסים טקסיים ולא אותנטיים ; ( 2 ) שיח משובש בין מורים לתלמידים ; ( 3 ) השפעת המשקעים והרגשות השליליים על היחסים ; ( 4 ) היחס המפלה של המורה . סיום הפרק מציע כיצד להפוך את הכיתה לחממה של אכפתיות . בפרק השני, 'יחסי מורים-הורים', סוקר יריב את הסיבות ליחסים המתוחים בין הצדדים וגם מצביע על מוקדים אפשריים של שיתוף פעולה . בסיום מוצגים כמה דגמים מוצלחים של שיתופי פעולה בין בתי ספר לבין המשפחות והקהילה . בפרק השלישי, 'הכיתה כיחידה חברתית', סוקר יריב את הניהול החברתי כתחום מוזנח בבתי הספר בישראל . הפרק מסתיים בעקרונות ובמעשים שמורים ומחנכים יכולים לעשות כדי לגבש את הכיתה ולעודד התפתחות מוסרית ורכישת מיומנויות תקשורת בין-אישית . בפרק הרביעי, 'שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה רגילה – עקרונות ואתגרים', סוקרת אסתר פירסטטר את התהליכים שהובילו לשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות . הסקירה עוסקת בלחצים המופעלים על המורים ובדרכים המקצועיות והאישיות שבהן ניתן לפרוק ולהפיג אותם . בהמשך הפרק מתמקד הדיון בשני סוגי צרכים מיוחדים – בהפרעת קשב ובליקויי למידה – וכן בדרכים מעשיות להתמודד אִתם בכיתה . השער השני עוסק בקשר שבין ניהול הכיתה לבין סביבת הלימוד, ועניינו מבנה בית הספר, הנהלים והתקנונים ותלמידים עם צרכים מיוחדים שעל המורה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help