sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

| 6 ניהול כיתה 2011 . ) & Landler - Pardo, בבתי הספר ממעטים להתייחס להיבטיו השונים, ובמוסדות אקדמיים בארץ ובעולם ממעטים לחקור את ההיבטים האלה ( Jones, . ) 2006 ועוד תופעה מתמיהה : מעט מאמרים וספרים נכתבו בישראל על ניהול כיתה . סביר להניח שמעשה ההוראה הוא מורכב, ולא קל לבודד את מלאכת ניהול הכיתה מהקשרה הכללי, אבל את החסר היה נחוץ למלא . בשנת 2009 התכנסנו במכון מופ"ת, קבוצה של עשרה אנשי חינוך – רובם מרצים במכללות לחינוך . ביקשנו לקדם את תחום ניהול הכיתה ולהקנות לו מקום ראוי בהכשרת המורים . את הקמת הקבוצה יזם אליעזר יריב, והוא גם היה זה שריכז והנחה את פעילותה . המפגשים ההתנדבותיים של צוות החשיבה התקיימו מדי חודשיים במכון, ועסקנו בהם בשאלה כיצד להגביר את המודעות לתחום ניהול הכיתה . תחילה ערכנו יום עיון שכותרתו הייתה ״עושים סדר : על רגשות וכלים בניהול כיתה״ ( 28 בנובמבר 2011 ) . כמו כן ערכנו תכנית השתלמות ניסויית בבית ספר שניהלה אחת מחברות הצוות . לאחר שלב הפיתוח הופעלה התכנית במרכזי הכשרה נוספים . בהדרגה התעורר הצורך להכין תשתית עיונית שתאפשר למורים ולסטודנטים בכל הארץ ללמוד ממנה . וכך, במשך שלוש שנים בנינו תשתית לפרקי הספר . בכתיבת הספר שאפנו להציג מגוון של שיטות הוראה ושל דרכים לניהול שיעור . לצד גישות שכיחות של הוראה באמצעות הרצאה, תרגול, שינון ומבחנים, הצגנו גם שיטות חינוכיות פרוגרסיביות – פתוחות, הומניסטיות, דמוקרטיות – כאלה המבוססות על למידה פעילה ( דקל, 2010 ) . לצד פרק על תרומת המחשוב לניהול הכיתה, עסקנו גם בלמידה קבוצתית, בלמידת עמיתים, בלמידה באמצעות פרויקטים ובעוד שיטות חדשניות המתפתחות לאחרונה . הכתיבה הייתה מלוּוה בלבטים : ניהול כיתה הוא מלאכה מורכבת, רבת-פנים, שלא תמיד קל לתחום את הנושאים הנכללים בה וליישב את הסתירות בהשקפות העולם השונות העומדות ביסודה . איננו יודעים להיכן מועדות פניה של מערכת החינוך . האם בשנים הקרובות ישנו בתי הספר שלנו את פניהם ונצטרך לכתוב מהדורה חדשה ומעודכנת, או שמא יישאר המעשה החינוכי ״מייאש בשגרתיותו למרות הרטוריקה החינוכית המדהימה בעושרה״, כהגדרתו של צבי לם ( ,2002 עמ׳ ט' ) ? ניסינו להתבונן במעשה ההוראה מכיוונים מגוונים וכך להכיל את כל ההיבטים האלה . הספר הזה משלב שתי סוגות, זו של ספרי עיון וזו של ספרי הדרכה . בחרנו להציג תשתית רחבה של תאוריות ושל ידע מבוסס מחקר . המקורות שסקרנו עוסקים בתהליכים החברתיים והפדגוגיים המתחוללים בכיתה, מסבירים את

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help