sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של המציאות יכול להיעשות על ידי צירוף של ייצוגים שיראה כיצד היא נתפסת בזמנים שונים של היום ובאור שונה ? האם אפשר לשקף את המציאות בציור אחד המציית לאמות מידה מקובלות ונוקשות , או שציור אחד אינו יכול לשקף את המציאות כפי שהיא באופן אמיתי , אלא רק לתפוס רגע אחד חולף או נקודת מבט מסוימת ? השינוי בתפיסת המציאות והדרך הראויה לייצוגה הוליד את התנועה האימפרסיוניסטית , שחוללה מהפכה בתולדות הציור ובאופן שבו אנו רואים את העולם סביבנו . האימפרסיוניסטים לימדו אותנו שייצוג המציאות מתאפשר רק באמצעות שילוב של מגוון ייצוגים המאפיינים אותה ( גומבריך , . ( 1992 הוויכוח שהתחולל בצרפת במאה ה - 19 לגבי טיבו של ייצוג המציאות רלוונטי לגבי ההוראה והלמידה במאה ה - . 21 גם במקרה שלנו , נשאלת השאלה אם אכן אפשר לייצג מציאות באמצעות הצגה חד - ממדית במסגרת שיעור , או שלחלופין יש לאפשר ללומדים להבנות את המציאות באמצעות סדרה של ייצוגים מנקודות מבט שונות , שיאפשרו להם להגיע לידי ייצוג מורכב שלה . שינוי הייצוג באימפרסיוניזם אינו מתבטא רק בייצוג הכללי של המציאות , אלא גם באופן שבו בחרו הציירים לעצב את הצבע בציוריהם . כדי לייצג את הצבע המציאותי הנראה בסביבות השונות בטבע , לא הסתפקו האימפרסיוניסטים בניסיון למצוא צבע אחיד כלשהו , אלא יצרו שילוב של כתמי צבע שונים שנמרחו על הבד , התערבבו זה בזה וכך סיפקו תמונת צבע חיה ומציאותית יותר מזו שסיפקה בעבר המריחה הנוקשה של צבע אחיד . הם קבעו שצבע באשר הוא נוצר מתערובת של צבעים שונים , שהעין האנושית יוצרת מהם צבע מסוים . כך מתאר גומבריך את התפיסה האימפרסיוניסטית בעניין הצבע : אפשר לומר , כי מאנה וההולכים בעקבותיו [ האימפרסיוניסטים ] הביאו לידי מהפכה במסירת הצבעים , שאפשר כמעט להשוותה עם המהפכה בהצגת הצורות שבאה לעולם על ידי היוונים . הם גילו , כי בשעה שאנו מביטים במרחבי הטבע , אין אנו רואים את הגופים אשר בו כל גוף בצבעו שלו , אלא ערבוביה בהירה של גוונים המתמזגים בעינינו או , יותר נכון , במוחנו . ( שם , עמ ' 365 ) האימפרסיוניסטים לא ציירו לפיכך משטחי צבע מוגדרים , אלא אפשרו לצופים לראות בחשיבתם צבעים מסוימים באמצעות הערבוב של כתמי צבע . צופים שונים ראו צבעים שונים . בכך הוענק תפקיד חשוב לצופה , שהפך לשותף ביצירה . הציורים צוירו באופן שדרש מהצופים להשלים פרטים בחשיבתם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help