sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לתווך לכל לומד ולומדת בדרך המתאימה להם . היה קשב גם להצלחות ולשינויים לא צפויים בחשיבה . השיח המתווך אפשר להתייחס אל השינויים הקטנים שחלו אצל הלומדים . שיח זה היה שונה מאוד מדרך ההוראה הרגילה שהכרתי , דרך שהתבססה על הצבת מטרות ארוכות טווח . ראובן פוירשטיין שם דגש על פיתוח החשיבה ללא שימוש בתוכן לימודי , מתוך מחשבה ששיפור התפקוד החשיבתי יאפשר ללומדים לשפר את תפקודם גם אם השיעורים עצמם לא ישתנו . עצם העובדה שהלומדים יהיו בעלי יכולת קוגניטיבית משופרת , תוביל לשיפור תפקודם בלמידה . אני חשבתי שתהליך התיווך יכול להיות בסיס גם לשיעור עצמו , ושהשיעורים יכולים להיבנות באמצעות אינטראקציות מתווכות . זאת משום שגם כאשר מתחולל שינוי קוגניטיבי ניכר , לא ברור באיזו מידה אפשר להעביר אותו לשיעורים השונים , שכן ההעברה אינה מתבצעת באופן אוטומטי . היו לי שיחות ארוכות עם ראובן פוירשטיין בנדון . הוא עודד אותי לחקור את הרעיון , וכבר בשנה השנייה לעבודתי במכון פוירשטיין התחלתי ללמד אסטרונומיה בכיתה ט ' . בכיתה זו למדו תלמידות עם ליקויי למידה , ושם פותח המסע החשיבתי . הרעיון היה להזמין את הלומדות ליצור מסע בחשיבתן בסביבות מתאימות ורלוונטיות למושג הנלמד , תוך שימוש בדמיון . הטיול במקומות לא מוכרים אפשר השוואה לאופן שבו המושג הנלמד מיוצג בסביבה המוכרת . במהלך שנה זו ובשנים שבאו אחריה הראיתי שאפשר ליצור תהליכי הוראה המבוססים על אינטראקציות מתווכות בתחום התוכן של אסטרונומיה ופיזיקה . במקביל לעבודתי במכון פוירשטיין ולאחר סיומה עבדתי במשך שש שנים במכון ויצמן . במסגרת זו פיתחתי את הלמידה הדינמית , שמאפשרת ללומדים לחוות למידה המקושרת אל החושים . כדי לגשר על הפער בין ההוראה לבין הלמידה , בין מקומו של המורה בעת ההוראה והלמידה לבין זה של הלומדים , נדרשת תקשורת ביניהם בנוגע למושג הנלמד או לנושא הנלמד . לשם כך , על המורה להאזין למקומם של הלומדים . בתהליך הלמידה באים לידי ביטוי הידע , החשיבה והרגש של הלומדים . הן המורה והן הלומדים חייבים להיות אקטיביים כדי שייווצר שיח בעל משמעות על הנלמד . הלמידה הדינמית מאפשרת למורה וללומדים לקשר את הנלמד לסביבות מוגדרות ולשנות את אופן ההתבוננות שלהם בעקבות הלמידה המשותפת . כך למשל , ציור של המושג הנלמד בהקשרים שונים על ידי המורה ועל ידי הלומדים מראה כיצד המושג מתורגם לעולמותיהם , לדרכי חשיבתם , לרמות הידע שלהם ולתהליכים הרגשיים שהם חווים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help