sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא עקרון הפרדת הרשויות הוא אחד העקרונות החשובים ביותר במשטר דמוקרטי , שכן הוא ערובה להגנה מפני עריצות השלטון . סמכויותיו של השלטון מבוזרות בין שלוש רשויות – מחוקקת , מבצעת , שופטת – וכך כל רשות מפקחת על השתיים האחרות ומרסנת אותה . ואולם במשטרים פרלמנטריים , כמו המשטר הנוהג בישראל ושלא כפי שמקובל במשטרים נשיאותיים , הרשות המחוקקת והרשות המבצעת אינן נפרדות זו מזו . ראש הממשלה והשרים נבחרים לתפקידם מכוח קיומו של רוב פרלמנטרי מובנה , והממשלה יכולה ליפול לאחר שהרשות המחוקקת הביעה בה אי אמון . התוצאה היא חפיפה מסוימת בין שתי רשויות – המחוקקת והמבצעת . הכלים המבניים שניתנו בידי הרשות המחוקקת לצורך פיקוח על הרשות המבצעת ואופן תפקודם חשובים ביותר לנוכח הבעייתיות שבחפיפה זו . לכאורה , אין היגיון בהטלת תפקיד הפיקוח על הוועדות הפרלמנטריות , שכן רובן מובלות על על ידי יושבי ראש מהקואליציה ובכולן יש רוב לקואליציה . אך הפרקטיקה מלמדת שחברי פרלמנט , הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה , משתמשים תדיר בכלי פיקוח למיניהם , ולא אחת הם משתפים פעולה בזירת הוועדות כדי לקדם אינטרסים ציבוריים מסוימים או כדי להגן עליהם . בדרך כלל מדובר באינטרסים שעומדים מעל מחלוקות פוליטיות ואי אפשר לשייכם לקואליציה או לאופוזיציה . יושבי הראש של הוועדות מהקואליציה מבקרים ללא הרף את פקידי הרשות המבצעת ודורשים מהם הסברים על פעולותיהם ועל פעולות משרדיהם , משום שלבד ממחויבותם לקואליציה יש להם מחויבות גם לציבור הכללי וגם לקהל הבוחרים שלהם ( ודאי במדינות שחברי הפרלמנט נבחרים באזורי בחירה ) . אין תמה אפוא שגם במשטרים פרלמנטריים אחד ממנגנוני הפיקוח הבולטים הוא השימועים הנושאיים . מטרת מסמך זה לבחון את האפשרות למיסוד מנגנון של שימועים נושאיים בוועדות הכנסת הקבועות . לשם כך ייסקרו מודלים שונים של שימועים נושאיים בפרלמנטים בעולם ותיבדק התאמתם לצרכים המקומיים ולתרבות הפוליטית של ישראל .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help