sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

קודים מן העבר בעולם ההווה של שנות האלפיים , אשר שינה את אופן החיים ואת היחסים . עיצובה של ליבה הורית , עצמי הורי , סובייקט הורי תאפשר להשתחרר מתגובה אוטומטית שניזונה מן המורשת המופנמת לעולם מציף שאליו צריך להשתייך ולהשתלב , אך חייבים לנפות , לשקול ולבחור באופן ראוי . קול סובייקטיבי – הסתמכות על מה שאני כהורה מרגיש , מה שחשוב לי , מה שאני דואג בגללו – היא אבן יסוד למצפן ההורי ולשיח הבין דורי , במקום פיקוח סמכותי והטפות מוסר . מושגי העצמי : מדובר , ראשית לכול , ביכולת לחשוב על עצמי ולהתעניין ברגשותיי ומחשבותיי . בעבר הוצע ( דרך מחשבת פרויד ) לנהל שיח עצמי בין המודע והלא מודע , להתעניין במרכיבים הנפשיים החמקניים שלנו – ברגישויות , בהרגלים , בחסרים ובמאווים – ולא להיצמד לתשובות מודעות ונוחות כדי להרגיע את עצמנו . זוהי רוח שעדיין חשוב בעיני ליישמה . כיום שגור מושג המנטליזציה , שפירושו פיתוח האלמנט הרפלקטיבי הבוחן שלנו בחיי היומיום . הורים , סבים , מורים ויועצים יכולים להיעזר בו בהתנהלותם עם הילדים , למשל , לאתר בעצמם מתי קשה להם , כיכולת להתנהל באופן אפקטיבי בשיח עם ילדם המתוחכם , במקום למחזר קלישאות עבר ולהיתפס כלא רלבנטי . מושג הסובייקט : הסובייקט ההורי , הילד והמתבגר כסובייקט , בן הזוג כסובייקט בזוגיות ובהזדקנות , הסבים כסובייקטים פירושם היכולת להתייחס לעצמי ולזולת כאל אדם מלא , כישות בפני עצמה שהיא בעלת מודעות , ולא רק כאובייקט בשירות . ליבת העצמי או תמצית הסובייקטיביות של ההורה באה לידי ביטוי כאשר הוא או היא חושבים , בוחרים , ממיינים בין אופציות , מנהלים כסובייקט דיאלוג עם ילדם ( כסובייקט ) . גם המערכות החינוכיות התומכות נדרשות לרוח זו – של כיבוד האחר הילד כבעל ערך , רצון , מחשבה ויכולת , בין אם הוא צעיר או בוגר – כשמדובר בהשכלת הילד או בבלימת אלימות הפוגעת בו . זוהי גם הרוח המוצעת לנווט לפיה בהרכבים המשפחתיים החדשים . יחסי אובייקט / סובייקט והמשא ומתן הבין סובייקטיבי כתחליף למושגי גבולות וסמכות : בז ' רגון החינוכי הקיים התקבעו מושגי ה ' גבולות ' וה ' סמכות ' , השייכים לעולם המשפחה ההיררכי של העבר כמגדירים את המהות ההורית . לעומתם , כיבוד סמכותו של הילד

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help