sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מצטיין , שמקסים את מורו בתאוות הידע שלו ובהתקדמותו המטאורית בלימוד . יתרה מזו , הרמב " ם ורבותיו העדיפו את התלמיד הגאוני שאינו זקוק למורה כלל . למתבונן מן הצד נראה כאילו הם נפחו במסתרים אש בלפיד ידע העובר בחוג צנוע של מביני דבר מתוך דבר . אף על פי כן , עמדתם היא חדשנית ומודרנית . עמדה זו מאמינה שהידע באשר הוא , גם ברמתו הגבוהה , הנדירה והכמו - אלוהית , הינו פרי של חקירה אנושית . תובנה זו מחייבת את מי שמעביר את תוכני הידע להתאימם לכשריה השכליים של התודעה האנושית ולהוכיח לה את אמיתותם . בחרתי לפרוש את משנתו החינוכית של הרמב " ם מתוך דגש על ארבעה נושאים מרכזיים , השלובים זה בזה , והם : השפה השכלית ( פרקים א , ב ); מגרעותיו ויתרונותיו החינוכיים של הדמיון ( פרקים ג , ד ); הארוס החינוכי , כלומר הדרבון ללמידה מאהבה ( פרק ה ); והיחס לתלמיד מצטיין ולתלמיד הנחשל ( פרקים ו , ז ) . סוגיות אלו כולן קשורות בקידומה של תפיסת הדת השכלית של הרמב " ם ובדחייתה של הדת ההיסטורית-דמיונית , בקידומו של המימוש האינטלקטואלי האישי , ובהעדפתו על פני המוסר הבין - אישי . הגישה החינוכית של הרמב " ם ניכרת בהבנה שפעולת החשיבה אינה מתרחשת באופן ספונטני , וגם לא מתוך ציות עיוור . על המחנך הרמב "מי לעורר בלב תלמידו דחף עצמי , רצון ואהבה . עידוד האהבה מצדיק את שילובה של " תחבולה " חינוכית , שבה המחנך מתאים את תוכני הידע הנלמד לתודעת התלמיד , אפילו במחיר הפחתת שכליותם , ובהכרה שהיעד הציבורי של הפצת הידע משתווה ליעד האישי של מימוש הידע . תורות אלו הצגתי באמצעות שני נושאים מסקרנים ומסעירים , הנוגעים בתשוקה לפצח את תעלומת החיים : אהבה ומוות . אין פלא שהם זכו לפירוש חדשני ומהפכני של הרמב " ם . האהבה מייצגת את הרדיפה אחר העונג והנועם האינסופיים , את ההשתאות ואת הסקרנות המופנות אל מה שמעבר . ואילו המוות מייצג את הפחד הכמוס והמרתיע ואת האימה האינסופית המופנים אל מה שמעבר . האהבה והמוות , הכמיהה והאימה , הלבלוב והדעיכה , מרותקים אל מעבר לבשר ולדם . נגועים בגעגועים אל הנצחי ובדחף לפענח את חידת הקיום , הם מדלגים מעל

מכון מופ"ת

רכס : פרוייקטים חינוכיים

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help