sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

איננו מזכיר היבט זה של הלמידה , כי אם את חששו פן תשתלט התובנה המקרית והמקומית על התובנה האוניברסלית המכריעה . הרמב " ם , כך נראה , מציג לנו שיטת הוראה שמאמינה בכוחה של התיאוריה לשכנע דווקא בשל מופשטותה . התיאוריה , ורק היא , משקפת את ההיבט הלוגי , הסיבתי וההכרחי , ההופך את הדברים לאמיתיים ולאלוהיים . מטרתי שיושג לך האמת בדרכיו , לא שיבוא הנכון בדרך מקרה . ולא נמנעתי בעתות פגישותינו , כאשר נזכר פסוק או לשון מלשונות חכמים שיש בו הערה על עניין מופלא - מלבאר לך אותו . [ שם , עמ ' ד ] לאורך ספרו הפילוסופי הרמב " ם מתיך אירועים פזורים ומקריים , שפקדו את פלמוני בהקשר אלמוני להתוועדות מתמשכת עם תודעה אינטלקטואלית חוקרת באשר היא . הוא מנקה את לשון הקודש מהאי-בהירות שהטביעו בה המשלים והסיפורים הארוגים בה , ומתרגמה לשפה פילוסופית - שכלית . הרמב " ם יכול היה להסביר בכל פעם מקרה אחר , אך אז הוא היה מוותר על הכלל היאה לכל המצבים . תחת הכרה חד-משמעית של עקרונות שיש להבינם , הייתה הלמידה הופכת לליקוט של פרטים חד - פעמיים שיש לשננם . המשותף לתורתו של הרמב " ם ולתהליכי למידה אקדמיים מגוונים הוא ברדיפת הידע ובחיזוק ההסתמכות על ודאות מוכחת . הספר מבקש להצביע על הקרבה בין השתיים . קרבה זו נובעת מן ההערצה העזה לשכליות , העומדת בבסיס כל אחת מהן . יש שיראו בשכליות את תו ההיכר של תרבות חילונית , המסתמכת על הוכחות מדעיות ועל טקסטואליה אקדמית בלבד . כוונתו של ספר זה להוכיח דווקא את הקרבה בין הערצת האמת להערצת אלוהים , ואת זיקתן לגישה חינוכית . הכרסום שחל במעמדה המוחלט של האמת ודחיקתה מרוממותה האלוהית הם שאחראים להעמקתם של הפערים בין השקפתו של הרמב " ם לבין ההשקפה המודרנית , יותר מן ההבדל בין אמונה באל לבין תפיסה חילונית . גישה שכלית , אקדמית , פילוסופית ואינטלקטואלית היא גישה לא

מכון מופ"ת

רכס : פרוייקטים חינוכיים

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help