sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נקשרה תקוותי בך , וראיתיך ראוי לגלות לך סודות ספרי הנבואה , עד שתדע מהם מה שראוי שידעוהו השלמים . [ שם , שם ] בולט לעין שעל אף שהרמב " ם מודע היטב לפער הידע בינו לבין התלמיד , פער המספק את הסיבה הראשית לכתיבת הספר , הוא אינו כופה את תורתו הר כגיגית , אלא ממתין בסבלנות להבשלתן של הבנתו וסקרנותו של התלמיד . הוא מחכה שהתלמיד ייזום את המשך הלמידה , אם מתוך אהבת החוכמה ( פילו - סופיה ) , ואם מתוך התמודדות עם נקירות הספק ומועקת המבוכה . ברי שהלימוד מתרחש בהדרגה , שלב אחר שלב . בכל פעם הרמב " ם חושף את התלמיד להיבט מסובך ומורכב יותר של הסוגיה הנדונה . הרמב " ם איננו מתחיל את שיעורו בפסילת הדעה השגויה , משום שהוא מודע לערעור האמונה שהיא גוררת . דחייה מוחלטת פועלת כמו כימותרפיה : היא הורסת גם את הרקמות הבריאות במלחמתה בגידול המסוכן . לכן הרמב " ם נזעק להדיפת טענות אויביו האידאולוגיים ( " אלמתכלמון " , ה " מדברים " ) , רק משהוא נוכח ממכתביו של תלמידו ששיטתם , המתדמה למרקם האורגני של שיטתו , מוליכה את בן טיפוחיו שולל , כשם שתא סרטני מוליך שולל את תאי הגוף הרואים בו אחד מהם . והחילותי לרמוז לך רמזים ולהעיר לך הערות וראיתי שאתה דורש ממני עוד ועוד , ואילצתני לבאר לך דברים מן העניינים האלוהיים , ושאודיעך הנחות ה " מתכלמין " הללו , והאם אותם הדרכים הוכחתים , ואם לאו מאיזו אומנות הם . וראיתיך שכבר קלטת משהו מהם מזולתי , ואתה נבוך , והחלו בלבך היסוסים , ונפשך הנכבדה דורשת ממך למצוא דברי חפץ , ולא חדלתי לדחותך מכך ולצוות עליך לקחת את הדברים בהדרגה . [ שם , שם , עמ ' ג - ד ] שיטתו הפילוסופית והחינוכית של הרמב " ם במורה הנבוכים שלובה בהשקפתו שמצוות התורה הן האמצעי הטוב ביותר להכשרתו של התלמיד לאמונה שכלית . עם זאת , באיגרתו אל התלמיד הרמב "ם 2 ראו להלן : עמ ’ . 92 - 88

מכון מופ"ת

רכס : פרוייקטים חינוכיים

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help