sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

להכיר את אדון הבית , ומהן גם זקנות . פנלופה נענית לבקשתו ובוחרת מקרב שפחותיה הזקנות את אוּריקליאה , שהייתה המינקת האהובה של אודיסאוס . אין אנו שומעים כיצד אודיסאוס מגיב על כך , אך כשאוריקליאה מופיעה , מתערער ביטחונו והוא ממהר לזוז מהמקום המואר שליד האח אל החשכה . הוא נזכר בסימן הזהות שטבוע ברגלו , ובה בעת מתחוור לו שהוא עלול להיחשף על ידיה ( . ( 391 - 390 , 19 סימן ההיכר ( sema ) מעורר זיכרון אירוע קשה שהתרחש בילדותו , אירוע שהשאיר בו חותם . זה סימן של פצע קדום ועמוק בצורתה של צלקת ( . ( oule מאוחר יותר , כשיחפוץ לחשוף את זהותו לפני משרתיו ואביו , ישתמש אודיסאוס בסימן היכר זה מילדותו , אולם כאן , באפיזודה זו , אוריקליאה היא שחושפת את זהות אודיסאוס בנגיעת ידה . מעניין לשים לב כי מתוך כלל סצנות ההכרה , רק הכלב ארגוס והמינקת אוריקליאה מזהים את אודיסאוס באמצעות חושי הריח והמישוש , ואילו בשאר המפגשים ההכרה מתבססת על תהליך של אימות הזהות והוכחתה . בנקודה זו המספר משתהה ועוצר את מהלך העלילה כדי לספר את סיפור הצלקת . זו דיגרסיה ארוכה שמסיטה את המאזינים והקוראים מן ההווה , ומחזירה אותם כמה עשרות שנים קודם לכן להולדת אודיסאוס ולימי ילדותו . רק לאחר שמוסברות בפרטי פרטים נסיבות הפציעה , המספר חוזר אל נקודת המוצא בהווה , אל חשיפת הצלקת על ידי אוריקליאה . הסצנה נחתמת בתיאור הסתרת הצלקת שנית מפני שאר הנוכחים : אשתו פנלופה והמחזרים . סיפור הצלקת , המפריד בין רגע הרחיצה לרגע הגילוי , מופיע כ " פלשבק " . הסיפור חוזר אחורה בזמן אל היום שבו נולד אודיסאוס . סבו , אוטוליקוס , בא לאיתקה לכבוד המאורע והעניק לרך הנולד את שמו . זה אחד המקומות הנדירים ביצירה ההומרית שהמספר מתעכב בו על מתן השם לתינוק שעתיד להפוך לבעל תהילה ( . ( kleos בשלב הבא של העלילה , אודיסאוס הוא כבר נער צעיר שנשלח לבקר את סבו ודודיו הפראיים בהר פרנסוס . שם נכון לו מעין טקס חניכה , שבו הוא מצטרף לציד חזיר הבר ומוכיח לראשונה את גבריותו ואת 9 על סצנות ההכרה ( recognition scenes ) ראו את ספרו של טרנס קייב : Terence Cave . . Recognitions : A study in Poetics , Oxford University Press , 1990 על סצנות הכרה הייחודיות לאודיסאה ראו את ספרה של שילה מורנאגאן : Sheila Murnaghan . Disguise and Recognition in the Odyssey , Princeton University Press , 1987 וכן את מאמרו של פיטר גינספורד : Peter Gainsford . “ Formal Analysis of Recognition Scenes in the Odyssey , " Th e Journal of . Hellenic Studies 2003 Nov . 123 , pp . 41 - 59 10 על מושג הדיגרסיה ראו את מאמרה של מרגלית פינקלברג כאן , בעמ ' 53 ואת מאמרה של ורד לב כנען , כאן , בעמ ' . 63

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help