sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עקרוני לכינונה של זהות הגיבור . פעולת הגיבור ממוקמת במקום ובזמן מסוימים , אך זהותו חורגת מהם . הזהות ההירואית היא תוצר פעולת שירה שמאפשרת לה להדהד מעבר לגבולות ימי חיי הגיבור . זמרי השירה האפית , הנקראים אאוידוי ( , ( aoidoi הולכים ובאים בין קהלים מקהלים שונים ושירתם נמסרת מדור לדור . זו תכליתה של השירה ההומרית שמראשיתה נועדה להפיץ את תהילת הגיבורים אל העתיד . הסיפור של אודיסאוס הוא סיפורו של אדם היוצר לעצמו שם אלמותי , שהוא הגרעין להווייתו כמיתוס . כאמור , באודיסאה שאלת זהותו של אודיסאוס היא מרכזית . על כן משחקי הסתרת השם וחשיפתו חוזרים ועולים באפיזודות רבות ומסייעים לאודיסאוס להגשים את תכליתו ההירואית , להנציח את שמו . במהלך מסעו , שוב ושוב נשאל אודיסאוס : " הגד מהו השם שלך ? " כך שואלת אותו , למשל , מלכת הפיאקים הסקרנית להכיר את הזר . בדומה לשיר הידוע של זלדה , היא אומרת : הגּד מה השּׁם שׁבּ וֹ בבית ךָ א ךָ ואבי ךָ קרא וּ ל ךָ , וגם שׁאר י וֹ שׁבי העיר וּ שׁכניה . אין אי שׁ שׁאין ל וֹ שׁ וּם שׁם , אם הוּא דּל ער ךְ א וֹ אי שׁ אציל , מה יּ וֹם שׁפּקח בּ וֹ עינים , לכל אחד כּשׁנּ וֹלד ההוֹרים ממציאים שׁם . ( 554 - 550 , 8 ) על שאלה ישירה זו אין לאודיסאוס אף פעם תשובה ישירה . אודיסאוס מרבה לשחק עם זהותו . הוא מסתיר ומגלה אותה לסירוגין . בכך הוא מופיע לא רק בדמותו של האיש הפרגמטי , זה שיודע לתמרן את הזולת , לשרוד ולהציל את נפשו , אלא גם כאדם המנהל משא ומתן מתמשך עם הזמן . פסק זמן זה דרוש לאודיסאוס כדי לאפשר לו לגשר בין חלקיו וממדיו השונים של הזמן , לפשר ביניהם ולהבינם . איך ניתן להבין פער של עשרים שנות מרחק מהבית ללא התייחסות אל הזמן ? איך ניתן להבין את הפער שקיים בין נקודת המבט של השב הביתה לנקודת המבט של היוצא לדרך מהבית ? בין נקודת המבט של המבוגר לנקודת המבט הראשונית של הילדות ? איך מבינה היצירה ההומרית את ריבוי הזמנים ? את סבך נקודות המבט ? כיצד , אם בכלל , מתקיימות נקודות המבט השונות ביצירה העתיקה ? והאם זו תודעת ההלך הזר המגיע לאחר עשרים שנות היעדרות הביתה , שמכילה אותן , או האם בכלל מדובר בשילוב של כמה תודעות המתפצלות בין גיבורי היצירה ובין הזמר ההומרי והמאזינים לשירתו ?

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help