sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שנים לאחר מכן , הם כבר מנו כ - 10 , 000 כ 18 אחוזים מהתושבים . היהודים עסקו בעיקר במסחר , שרובו ככולו נמצא בידיהם , במלאכה , בפקידות - למשל בבנקים , וגם הפעילו בתי מרזח . למעשה הם חלשו על אספקת השירותים לתושבי העיר , שהתפתחה במהירות . יהודים מעטים עבדו במפעלים ובמכרות כמנהלים , כמנהלי חשבונות וכמחסנאים . היהודים התגוררו באזור מרכזי בעיירה , שמרבית תושביו היו יהודים . בנוסף לשפת האידיש רובם המכריע גם שלטו בשפה הרוסית , בשיעור שהיה גבוה במידה רבה לעומת היהודים בכלל תחום המושב . בצד הלימודים המסורתיים ב ' חדר ' הוקמו בקהילה היהודית בתי ספר לבנים ולבנות . בימי חול התפללו בבתי הכנסת מניינים אחדים , בשבתות הגיעו מאות מתפללים ואילו בחגים , בייחוד ב ' ימים הנוראים ' , מילאו המוני יהודים את בתי הכנסת . במחצית השנייה של שנות השמונים של המאה ה 19 החלה פעילות ציונית ביוזובקה והוקמו התאגדויות ציוניות אחדות , שמנו כ 400 חברים בשנת . 1905 אף שהיהודים מצאו פרנסה בעיר הם לא חשו עצמם בטוחים בה ולא בכדי . בעיני הפועלים , שרווחו בקרבם גילויי אלימות , נחשבו היהודים זרים ואילו הרוסים בעלי העסקים הקטנים , סוחרים ובעלי מלאכה , ראו בהם מתחרים שנואים . מתוכם צמחו חוגים לאומניים , שמרניים ואנטישמיים , אשר ביקשו לשמור על היסודות הלאומיים המסורתיים של עולמם הרוסי . הללו ניהלו תעמולה חריפה נגד היהודים , הציקו להם וטלטלו את חייהם . בשנת , 1892 בעקבות התפשטותה של מגיפת כולרה , תולדת תנאי סניטציה גרועים , התחולל ביוזובקה פוגרום אשר הותיר הרס , חורבן ותמרות עשן בשוק וברחובות בהם התגוררו היהודים . בשנת , 1905 כאמור , נערכו פעם נוספות פרעות ביהודי העיירה ובשנת , 1919 בימי מלחמת האזרחים בעת שהכוחות הלבנים שלטו ביוזובקה , סבלו יהודי העיר מפוגרום נוסף . ביוזובקה זאת נולד זיאמה ב 15 בפברואר , 1899 להוריו מרדכי בן יוסף אהרונוביץ וגנסה בת יצחק לוין ; בן למשפחה גדולה שמנתה שמונה בנים ובת אחת . האב מרדכי היה שוחט ובודק , עיסוק חשוב בקהילה היהודית , אשר הקפידה על הלכות דת ; נמנה עם חסידי הרבי מליובאוויטש ; היה איש נוקשה ותקיף הן בביתו הן מחוצה לו , אדוק בדתו , קפדן בקיום מצוות , מאריך בתפילה ובר אוריין , שהתמיד בלימוד ש " ס ופוסקים ככל שזמנו אפשר לו . האם גנסה ניחנה בחכמה , בהבנה , בפתיחות ובהומור סלחני . לדידו של זיאמה היה באביו מיסוד ההלכה ואילו באמו מיסוד האגדה . את אביו הוא כיבד , אבל נשא את עיניו בגעגועים אל האם . "אמא שלי , ישישונת שלי , מה אכמה לחיקך " , כתב כעבור שנים רבות , בעת שהייתה אשה קשישה , שחיה בברית המועצות , והוא אדם מבוגר , חי בארץ רחוקה מארצה . בשנות החמישים ביקרו יוסף אבידר , שכיהן באותו הזמן כשגריר ישראל בברית המועצות , וזוגתו ימימה אבידר טשרנוביץ , ביוזובקה , שהייתה לעיר גדולה בשם סטלינו , ונפגשו עם בני משפחתו של זיאמה . יוסף וימימה , שהיו חברים קרובים של זיאמה , ודאי עשו זאת לבקשתו . הם הביאו לו משם תמונה של אמו , " והוא תלה אותה מול עיניו , כאילו רק לה מותר היה לראות את הפינה החבויה שבלבו ... [ את ]

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help