sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ברחוב שנתרוקן צועד יהודי ונושא על כתפיו את הרב הזקן והגוץ . מרחוק נשמעת נהימת המון פורע . קצה הרחוב מלבין מנוצות כרים קרועים . המשפחה עוברת לאיזו חצר שבה שני שערים - אחד פונה לרחוב שלנו ואחד נפתח לרחוב אחר . בחצר זו כבר מצאנו כמה משפחות שכנים . לעולמים חרותה בזכרוני תפילת מנחה של אבות יהודים [ שמצאו עם משפחותיהם מסתור בחצר ] ביום של פוגרום . הפוגרום היה חוויה מעצבת עבור זיאמה . זיכרון האימה , המצוקה ואין האונים וגם תפילת המנחה ליווה אותו כל ימי חייו , והוא השפיע על בחירותיו ועל התנהלותו ; בתוך כך על גיבוש ההכרה , כעבור תריסר שנים ויותר , כי המענה לבעיית היהודים גלום במעשה הציוני ולא ברוסיה שלאחר המהפכה הקומוניסטית . כך גם הטביעו אירועי אותם ימים את חותמם על גישתו הדאגנית כשהתקדם במעלות ההנהגה . מודה אני , כי נמסו בדמי גבישי חרדות שירשתי מאבות . ניתח זיאמה כעבור עשרות שנים את שורשי התנהלותו . יוזובקה , הייתה נוף ילדותו של הילד זיאמה וזירת פעילותו הציבורית הראשונה בשנות העשרה המאוחרות שלו . בדרום מזרח אוקראינה , בפלך יקטרינוסלב , בדונבאס העשיר במרבצי פחם ובעפרות ברזל , בשנת , 1870 הניח יזם בריטי בשם ג ' ון יוז את היסודות למפעל לייצור ברזל יצוק ופלדה . סביב המפעל ובצילו החלה לצמוח עיירה , שנקראה על שם היזם - יוזובקה - אשר התפתחה במרוצת השנים לעיר גדולה ומודרנית . בשנה זאת התגוררו בעיירה 164 תושבים בלבד . על סף המאה העשרים , בשנת , 1897 התגוררו בה כ 28 , 000 אלף תושבים ; כעבור עשרים שנים , ב , 1917 כבר הגיע מספרם ל 55 , 000 בקירוב . מדובר באוכלוסייה עירונית , אנשי צווארון לבן לסוגיהם , ספקי שירותים שונים , בעלי מלאכה , פועלי תעשייה ופועלים במכרות . בעיר היו שוק גדול שהציע מוצרים שונים ומגוונים , ממצרכי מזון והמשך במוצרי הלבשה והנעלה , מכונות חקלאיות ועוד ; משרד דואר וטלגרף ובנקים ; בית חולים ; בית משפט עירוני ; מערכת חינוך שכללה בתי ספר עממיים וגימנסיות ; ספריות ; בתי ראינוע וגן עיר גדול ומטופח , שבערבי קיץ נערכו בו נשפי ריקודים לצלילי תזמורת כלי נשיפה מקומית . ככל שיוזובקה התפתחה והאפשרויות הכלכליות שהציעה תפחו , זרמו אליה יהודים מרחבי אוקראינה ומאזורים אחרים באימפריה הרוסית , אשר ביקשו לשפר את מצבם הכלכלי ותרו אחר מקורות פרנסה . בשנת 1882 אומנם הוטל איסור על מגורי יהודים במקום , שבוטל רק בשנת , 1903 אבל למעשה לא מנע מהם להשתקע בה . בשנת 1897 התגוררו , אפוא , ביוזובקה כ 3 , 200 יהודים , שהיו 11 אחוזים בקירוב מכלל תושביה , ובשנת , 1917 עשרים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help