sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כתשעה חודשים לאחר שחדל לכהן כשר החינוך . הנושאים שעלו על שולחנו של זיאמה במשרד החינוך היו רבים ומגוונים . מטבע הדברים דנה הביוגרפיה רק בחלקם , באלה שהטביעו יותר מאחרים את חותמם על התפתחות מערכת החינוך ולשיטתו של זיאמה היו החשובים ביותר . בין הנושאים הנפקדים מדפי הספר , ראוי להזכיר , נמצאת מערכת החינוך במגזר הערבי , מן הטעם שצמרת משרד החינוך לא הקנתה לנושא חשיבות ועדיפות ולפיכך לא ניתן לו ביטוי של ממש בסדר היום שלה . זיאמה כתב אוטוביוגרפיה שמסתיימת עם עלייתו לארץ בשנת 1926 ואשר ראתה אור בשנת 1971 לאחר שהלך לעולמו . כמו כן ראו אור שני ספרים אשר נאספו בהם דברים שנשא וכתב : חבלי חינוך בשנת 1971 וחזית וחזות בשנת . 1972 במישור המחקרי פרסם צבי צמרת מאמרים אחדים שעניינם בפועלו של זיאמה כשר החינוך , ביניהם : " ניסיון שנכשל : זלמן ארן והתודעה היהודית " ו "זלמן ארן והפרודוקטיביזציה של בני ' עדות המזרח '" . כמובן שפעילותו הפוליטית של זיאמה , עשייתו במשרד החינוך , עמדותיו בסוגיות ביטחון וכדומה נדונות ונזכרות בשורה ארוכה של ספרים ומאמרים בנושאים שהייתה לו מעורבות והשפעה בהם . אולם למרות מעמדו הפוליטי ובעיקר חשיבותו ותפקידו המשמעותי בעיצובה של מערכת החינוך טרם נכתבה ביוגרפיה שלו . החיבור שלפנינו נועד למלא את החסר . הרעיון לכתיבת הביוגרפיה נולד אצל אליעזר שמואלי , לשעבר מנכ " ל משרד החינוך , מי שהיה מקורב מאוד לזיאמה . לפני שקיבלתי על עצמי את המשימה , ראוי לספר , התחבטתי ארוכות . מצד אחד , הדימוי הציבורי העסקני והארכאי שנודע לזיאמה הרתיע אותי מלהיכנס בעולה של עבודת המחקר ; מצד שני , בהיותי מורה במכללה לחינוך – המכללה האקדמית בית ברל , נראה לי מפתה להתחקות אחר שורשיהם ואחר התפתחותם של מהלכים ורפורמות בחינוך אשר הונהגו בתקופת כהונתו של זיאמה כשר החינוך ושעיצבו את מערכת החינוך לשנים ארוכות , עד ימינו אלה . לשמחתי , בסופו של דבר הכרעתי בעד . ככל שהתחקיתי אחר קורותיו של זיאמה התברר לי עד כמה היה רחוק מהדימוי שדבק בו ועד כמה כהונתו כשר החינוך הייתה סוערת , שלא לומר דרמטית . אני מבקש , אפוא , להודות לאליעזר שמואלי על שעודד אותי לשקוע בכתיבת הביוגרפיה . סוגיית מבנה החינוך העסיקה את זיאמה לאורך שנותיו במשרד החינוך . כדרכן של ביוגרפיות דן הספר בנושא זה כפי שהתפתח על ציר הזמן ועל כן העיסוק בו מתפרש על פני שלושה פרקים , אשר אינם עוקבים . אף כי הצגת הדיונים והמהלכים לקראת הרפורמה במבנה החינוך בדרך זאת מכבידה על הקורא נמנעתי מקיבוצם בפרק נושאי אחד גדול , על מנת לבחון את ההתפתחויות בסוגייה חשובה זאת בהקשר הרחב של התהליכים אשר התחוללו בזמנם במערכת החינוך בארץ . זאת ועוד , על מנת להקל על הקורא ביקשתי לצמצם את כמות הערות השוליים ; לפיכך , ברצף של ציטוטים מאותו מקור מופיעה ההפניה בסופו של הציטוט האחרון . השיטוט אחר מקורות לכתיבת הביוגרפיה הוביל אותי לשורה של ארכיונים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help