sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עם פרישת בן גוריון ותומכיו והקמת רפ " י . מחוץ לגדרות תנועת העבודה ניהלה מפא " י מאבקים עם הציונים הכלליים ועם חרות . בשני העשורים הראשונים למדינה השתנה הנוף החינוכי בה : בעקבות העלייה הגדולה צמחה אוכלוסיית התלמידים במהירות ונעשתה הטרוגנית יותר – התפתחות אשר העמידה את מערכת החינוך בפני שורה של אתגרים במישורים החינוכי , המקצועי והפיסי ; נחקק חוק לימוד חובה ; בוטלו הזרמים בחינוך ; הונהג שכר לימוד מודרג בחינוך העל יסודי ובהמשך הוחלט על הרחבת תחולת חוק לימוד חובה לכיתות ט ' ו י ' ; החינוך העל יסודי – העיוני והמקצועי – התפתח והתרחב ; הוקמו בתי ספר מקיפים והונהגה רפורמה במבנה החינוך - החינוך היסודי והחינוך העל יסודי נחלקו לשש כיתות כל אחד . במישור הביטחוני עמדו על סדר היום שאלת הממשל הצבאי וסוגיית המדיניות הביטחונית – גישה אקטיביסטית מול תפיסה זהירה ומתונה . לאחר מלחמת ששת הימים , בה הרחיבה ישראל את גבולותיה ונוספו לשליטתה ולאחריותה כ 1 . 2 מיליון פלסטינים , עלתה לדיון שאלת השטחים המוחזקים . לנוכח מעמדו של זיאמה במפא " י ובהסתדרות מאז שנות השלושים וחברותו בממשלה מאז אמצע שנות החמישים עולות שאלות המתייחסות להתפתחותו במישור הפוליטי : מה היה סוד כוחו וכיצד ביסס את מעמדו המפלגתי ? מה היו הגורמים והכוחות שהניעו אותו במאבקים הפנימיים במפא " י ובעימותים הבין מפלגתיים ? מה היה משקלם של המניעים הפוליטיים והאישיים לעומת חלקם של שיקולים ערכיים וחברתיים בתהליך קבלת ההחלטות ? מה היו היחסים בינו לבין הסתדרות המורים וארגון המורים בבתי הספר התיכוניים ? האם נאבק על עמדותיו או שמא נגרר אחר מנהיגות התנועה והמפלגה והכפיף עצמו לשיקוליה ולצרכיה ? האם פעילותו הפוליטית הייתה כל עולמו , או אולי היו לו תחומי עניין נוספים , כאלה המרחיבים את הדעת ? מקבץ חשוב נוסף של שאלות מתייחס להשקפותיו ולעמדותיו של זיאמה : איזו תפיסה חברתית הנחתה אותו בהסתדרות ובממשלה ? מה היו השקפותיו ומניעיו בהנהגת הרפורמה במבנה החינוך ובפיתוח החינוך העל יסודי המקצועי , כמו גם ברפורמות אחרות שהוביל ? מה היו ציפיותיו מהמהלכים הללו ? מה מידת תקפותה של הטענה כי ביקש להסליל דווקא תלמידים בני עדות המזרח לחינוך המקצועי ובהמשך לעיסוקים של צווארון כחול ? מה הייתה תפיסתו המדינית ביטחונית ? זאת ועוד , מאליה מזדקרת השאלה האם בכוחו של עסקן מפלגתי , אפילו הגיע למעלת שר , לעצב רפורמות ולהוביל מהלכים מרחיקי לכת כמו אלה שהוצאו אל הפועל במערכת החינוך בעת שזיאמה כיהן כשר החינוך , או שמא מדובר בפוליטיקאי מזן אחר , שונה מהדימוי הציבורי שדבק בו ? בשאלות אלה ונוספות עוסק הספר שלפנינו . שיאה של הפעילות הפוליטית והציבורית של זיאמה היה בכהונתו כשר החינוך . ממילא הרחבתי בספר את העיסוק בתקופה זאת . מחציתו הראשונה של החיבור מוקדשת לחמישים ושש שנותיו הראשונות ואילו מחציתו השנייה מקיפה את חמש עשרה שנות חייו הבאות , מאז כניסתו בשערי משרד החינוך ועד פטירתו ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help