sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המובנים בהם . מתוך הניתוח של ממצאים אלה , מחקר זה מציע לראות בבקשת ייעוץ רבני פרויקט התורם בה בעת לכינון " עצמי מוסרי " כמו גם ליצירת סדר חברתי ממוגדר וא סימטרי , ופותח אפשרויות חשיבה חדשות על הניגוד הבינארי ( המדומיין ) בין קבלת סמכות לבין עצמאות מוסרית . דמוקרטיה ויהדות בהתנהגותו ובהגותו של ח " י רות בנימין שוורץ השיח הציבורי במדינת ישראל מניח כי יש סתירה בין שני רכיבי יסוד בזהותה : היהדות והדמוקרטיה . ניתוח ההתנהגות וההגות של פרופ ' חיים יהודה רות , מייסד המחלקה לפילוסופיה באוניברסיטה העברית , יסייע לחשוב מחדש על הנחות המוצא המקובלות שלפיהן דמוקרטיה עיקרה הגנה על זכויות אדם והיהדות מציבה לפניה מכשול . עיון זה יתחלק לשלוש שאלות . השאלה הראשונה היא מדוע פרש ח " י רות מהאוניברסיטה העברית ? רות עצמו יצר ערפל בכל הנוגע לסיבת ירידתו מן הארץ . חלק מהתשובה טמון בקונפליקט הפנימי העז שחווה רות בשל זהותו הייחודית כאנגלי וכיהודי בארץ ישראל המנדטורית ; חלק אחר טמון אולי במאמר שפרסם על אפלטון , ובו רמזים לאכזבה העמוקה שהסבה לו מדינת ישראל כסיבה לפרישתו מן האוניברסיטה . השאלה השנייה עוסקת בתפיסת הדמוקרטיה של רות . נדמה כי רות אימץ עמדה שמרנית מובהקת : לדעתו אין פתרון פילוסופי לסתירה שבין חופש לשעבוד בחיים הפוליטיים ; הפתרון טמון בניסיון הפוליטי המעשי . לכן , על פי רות , הדמוקרטיה אינה משטר אידאלי : המיעוט יכול להיהפך לרוב על ידי שכנוע , ומכאן שהלב הפועם של הדמוקרטיה הוא האזרח האחראי . מכאן נובעת השאלה השלישית — מיהו האזרח האחראי ? שאלה זו מוליכה אל האתיקה היהודית של רות , החוברת אל הפילוסופיה הפוליטית שלו ליצירת אידאל חינוכי משותף : חובת האדם אינה רק לגלות אחריות אלא גם לאמץ " רגש של אחריות " כלפי האחר ; לא כתוצאה מאהבת עצמו אלא מאהבת האל .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help