sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הממרה מבססת לכאורה תפיסת סמכות חזקה המחייבת ציות מוחלט להוראות הסמכות ההלכתית המרכזית וענישה חריפה כלפי כל אדם המעז להמרות את ציווייה . משנת הוריות , לעומת זאת , מבנה סיטואציה שבה הוראת בית הדין הגדול נתפסת כהוראת טעות הסותרת את דיני התורה . במצב כזה , על פי משנת הוריות , חכם המודע לטעותו של בית הדין אינו חייב בחובת הציות , ולא זו בלבד אלא שציות מצדו נתפס כחטא דתי המחייב כפרה . מחקרים קודמים עסקו בשאלת הסתירה בין שני המרחבים ההלכתיים הללו והציעו פתרונות שונים . מאמר זה מציג סקירה וניתוח ביקורתי של הפתרונות שהוצעו במחקר עד כה ולצדם מציע דרך חדשה מבחינה מתודולוגית לניתוח של שאלה זו . עיקרה של דרך זו קשור בניסיון לנתח את המהלכים הפרשניים היסודיים שהובילו לגיבושם החז " לי של כל אחד מגופי הלכה אלו . המאמר מצביע גם על כיוון חדש בהסבר היחס בין שתי הפרשות . פרשנות חדשה זו מבוססת בחלקה על השיח התורת משפטי המודרני בשאלת חובת הציות . בשיח זה ישנה הבחנה בסיסית בין שתי עילות מרכזיות המבקשות להצדיק מבחינה מוסרית אקט של סרבנות לחוק — סרבנות המצפון מחד גיסא והמרי האזרחי מאידך גיסא . בכוחה של הבחנה יסודית זו להנהיר גם את המתח הבסיסי שבו עוסק המאמר כולו — המתח בין פרשת הזקן הממרה לבין משנת הוריות . טיעון מוסרי נגד סמכות מוחלטת של התורה דן ברא "ז התורה מכילה ציוויים שאינם מוסריים . לכן אין לקיים את ציווייה באופן עיוור . המאמר מנסח בפירוט את הטיעון הפשוט הזה ומגן עליו מפני תגובות צפויות . החלק הראשון עוסק באפיון העמדה העומדת לביקורת ובהבחנה בינה לבין עמדות קרובות אחרות ; העמדה העומדת לביקורת היא זו המתייחסת לתורה כאל סמכות מוחלטת , ולפיה אם התורה מצווה לעשות דבר מסוים , כך יש לעשות , ושיקולים אחרים — בכללם שיקולים מוסריים — בטלים לעומת ציווי התורה . עמדה זו שונה מכל עמדה הרואה בציווי התורה שיקול כלשהו בין שיקולים אחרים לפעולה או מקור השראה בלבד . החלק השני של המאמר מביא דוגמאות לנורמות לא מוסריות בתורה . החלק השלישי מונה סוגי טעמים שבגינם עשוי אדם לקבל סמכות באופן כללי . מטעמים אלו נגזרות הסיבות שבעטיין הוא עשוי להתייחס אל התורה כאל סמכות . החלק הרביעי טוען שבשקלול הכולל , לנוכח הימצאותן של נורמות לא מוסריות בתורה , לא סביר להתייחס אליה כאל סמכות מוחלטת . בפרט נטען שכאשר התורה מצווה על נורמה שנראית לנו לא מוסרית , אין להישמע להוראותיה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help