sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

' השכלה אמתית ' ל ' השכלה מזויפת ' או ' מדומה ' , העומדת ביסוד דבריו של יעבץ , היתה לתבנית מחשבה שגורה בקרב משכילי מזרח אירופה באותה תקופה . באמצעות תבנית זו ביקשו משכילים תורניים לא רק לרסן את תופעת ההתבוללות של יהודים באירופה אלא גם להכשיר את חידושיהם . על אף הסתייגותו השמרנית כביכול של יעבץ מן המשכילים המאוחרים , הוא חיפש לאורך השנים מודל ספרותי לדיאלוג עם הסביבה הזרה , כדבריו , המשתנה סביבו במהירות . גם יעבץ , כמו אבותיו הרוחניים , ובהם שמואל דוד לוצאטו ( שד " ל ) , עמד על חשיבותה של ' הבדלה ' תרבותית בין ' ישראל ' ל ' יוון ' , שסימלה עבורם את אירופה , אולם בהשפעת רוח הלאומיות הרומנטית , ככל הנראה , ביקש יעבץ גם נתיבים להתפתחות תרבותית שתפקידה לשמור על חיוניות המסורת בעתות של משבר . לנוכח אתגר זה הוא הציע לקוראיו ללמוד ' תורת נכר ' אך לא לקיימה , או לסגל את הישגיה ' האסתטיים ' באורח פרשני בלי להשתעבד לתכניה הזרים . הוא אף הציע לחדש את פני היהדות באמצעות מודל של ' הבקעת קרומים ' , שמשמעותו חשיפת נדבכיה החבויים של ' רוח ישראל ' במקום יצירת מורשת לאומית חדשה . מצד אחד עמד אפוא יעבץ על חשיבות ' טהרתנו ' התרבותית , ומצד אחר הציע הגדולים והנוראים יודיעו את כבוד ה ' ואת גדלו , תאיר דעת האלהים באור בהיר אשר כמהו לא נראה עוד . מעולם לא היתה עוד הויתו מדעת מתוך פעלו , ודעתו ויכלתו נכרת מתוך מעשיו , כאשר בימים אלה . ומה הפכפך ומה צר החזיון כי מעולם לא היה עוד הכחש נפרץ והשנאה לכל דבר אלהים קשה כשאול , כאשר היא בימים אלה . אמנם מראה אור החשמל וזעף היתושים להחשיכו תראינה עינינו פה ' . גם מחזה קצר שכתב יעבץ , אך לא התפרסם , בשם ' שמע וענוה ' ( שם ) משקף את הקונפליקט בין ערכי התורה לערכי ההשכלה בתקופתו . המחזה מעמת בין בחור בשם ' שמע ' , המייצג את האמונה המשכילית הר וֹ וחת בעליונות התבונה , ובין בחורה בשם ' ענוה ' , המייצגת את עמדתו של יעבץ , המשלבת בין התורה למדעים ובין הדת היהודית לנאורות . שמע הנבוך מגלה לענוה כי אמונתו באל אינה עומדת במבחן התבונה וכי הוא אינו מצליח להורות ללבו להאמין בעל כורחו . בתשובה עונה לו ענוה : ' גם עלי היתה יד הזמן . אך הוא השיב את לבי אל אלהי , אל עמי , אל תורתו העתיקה ואל חכמת חכמיו אשר עמדו לנס בקרבו . פלאות לי דבריך ! מדוע השיב את לבך ואת לבי הסב אחורנית ? ' . עוד מוכיחה ענוה לשמע כי האמונה בתבונה אינה שונה במהותה מהאמונה באל , והיא נובעת משכנוע פנימי עמוק . אמנם הדברים מסתיימים בציטוט מן הרמב " ם , כשידה של ענוה על העליונה , אולם הפער בין שני הטיפוסים שביקש יעבץ לגלם במחזה עומד בעינו גם בסוף העימות . 4 שמואל פיינר , מלחמת תרבות : תנועת ההשכלה היהודית במאה ה – , 19 ירושלים , 2010 עמ ' . 297 - 279 5 יעקב שביט , היהדות בראי היוונות והופעת היהודי ההלניסטי המודרני , תל אביב , 1992 עמ ' . 143 - 138 6 רעיון ההבדלה בין ישראל לעמים על תפקידיו ועל מאפייניו עולה ממאמריו של יעבץ במשך השנים , ראו : זאב יעבץ [ יעואל בן קנז ] , ' הבדלה ממש ' , השחר , י ( תר " מ ) , עמ ' ; 536 - 530 וואלף יעבץ [ לש " מ ] , ' לברית עם לאור גוים ' , המליץ , 97 ( ד ' בטבת תרמ " ה ) , עמ ' ; 1599 - 1593 זאב יעבץ , ' עולמות עוברים ועולם עומד ' , בתוך : בנימין קלאר ( עורך ) , לקט כתבים , ירושלים [ תר " ס ] תש " ג , עמ ' ; 78 - 65 זאב יעבץ , ' האחדות ' , המזרח , שנה ראשונה , א ( תרס " ג ) , עמ ' ; 17 - 10 הנ " ל , ' מתום ושברון ' , בתוך : קלאר ( עורך ) , לקט כתבים , עמ ' ; 99 - 91 זאב יעבץ , ' נפש חיה ' , תחכמני , א ( , ( 1910 עמ ' ; 56 - 42 הנ " ל , ' נצח ישראל ' , המצפה , שנה שמינית , 8 - 7 ( י " ט בשבט וכ " ו בשבט תרע " א ) , עמ' . 2 - 1

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help