sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

בחברה היהודית בת הזמן . הדילמה שחוני מתמודד עמה באסופה היא הדילמה המרכזית שהעסיקה את נבוכי הזמן בין האמונה באמת נצחית שמגלם בסיפור הפסוק ' בּ ש וּ ב ה' את – שיבת צ יּ וֹ ן היינ וּ כּ חלמים ' ( תהלים קכו א ) ובין המעשה החלוצי שמגלם אותו בסיפור נוטע החרוב הזקן אשר יוצר חיים על אף ההכרה בחלופיותו . רגע לפני שחוני נרדם באורח פלאי הוא מהרהר אפוא אם אפשר לבטל את שנות הגלות , החורבן והמצוקה בשם האמונה באל ולהפנות את הגב למציאות של רדיפות ואבדן או שמא יש לפעול , וכיצד ? מה בין חיי עולם לחיי שעה ? מה בין הצו הדתי להמתין לגאולה לצו הלאומי לחתור אליה ? שאלות מפתח אלה משקפות את מצבה השביר של האמונה בתקופתו של יעבץ , אך גם את אופקיה החדשים , כפי שנראה להלן . זאב יעבץ — ' חסיד בין המתנגדים' סיפור חייו של זאב יעבץ ( 1924 - 1847 ) נע בין מרכזי החיים השונים של יהודי אירופה ופלשתינה במפנה המאות ה – 19 וה – . 20 יעבץ נולד למשפחת סוחרים ותעשיינים אמידה בקולנו שבפולין , ולצד חינוך דתי – חרדי כללה השכלתו גם לימודי חול ושפות זרות . כנער עבר יעבץ עם משפחתו ללומזה , ולאחר מכן לוורשה , ולאחר ניסיון קצר וכושל בעבודת מסחר החל לכתוב ולפרסם מאמרים וסיפורים בכתבי עת עבריים . שמו של יעבץ חדר לתודעה הציבורית לראשונה עם מאמריו על תעודתה של היהדות המודרנית בהשחר , ובפרט עם פרסום המאמר הנרחב ' מגדל המאה ' בכנסת ישראל ( . ( 1886 מאמר זה נכתב במלאות מאה שנה למותו של משה מנדלסון , כדי לעמוד על משמעותו של המפנה התרבותי שחל ביהדות בין ימיו של מנדלסון לימיו של משה מונטיפיורי ; בין ראשית תנועת ההשכלה לתחילתה של תנועת ' חיבת ציון ' . יעבץ הציג את מנדלסון במאמר כמופת למשכילים אורתודוקסים , לא רק בשל תרומתו להתפתחות ההשכלה אלא בעיקר בשל נאמנותו לתורת ישראל , לשפה העברית ולעם היהודי . ממשיכיו של מנדלסון קלקלו , לדבריו , את הישגיו בכך שעודדו את היטמעותם של יהודים באירופה . גישתם המתירנית לדת היא שהביאה להתבצרות כל זרם ביהדות בד ' אמותיו ולאיבוד הסובלנות הדתית להשכלה מצד אחד , והסובלנות המשכילית לדת מצד אחר : ' רוח חכמת בן – מנחם נדחתה לפני השכלת פרידלנדר , ותורת רבנו אליהו [ הגאון מווילנה ] חשה מפלט לה אל בתי המדרש והישיבות [ ... ] תופשי התורה נזורו אל בתי המדרש כאשר אמרנו וייראו להושיט אצבע אל המדעים ' . כך נעשה , לדבריו , השילוב בין התורה להשכלה יקר המציאות ושתיהן נמצאו חסרות . רק עם ראשית פעולתו של משה מונטיפיורי בארץ ישראל ציין יעבץ את תחילתו של ה ' תיקון' ההיסטורי ו ' התשובה ' הדתית – לאומית להתבוללות המשכילית המאוחרת . ההבחנה בין 2 זאב יעבץ , ' מגדל המאה ' , כנסת ישראל , 1 ( תרמ " ו ) , עמ ' . 145 3 דברים דומים עולים מן הדרשה שכתב ונשמרה בארכיון בית הספרים הלאומי בשם ' שאלה עתיקה ותשובותיה ' ( תיק [ ר ] : ( ARC . 4 ° 1602 , N 23 ' בדור הזה אשר חדושי המדע וגלויי מפלאות הטבע

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help