sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

אירועים לאומיים ודתיים שאירעו בחודש מאי 1949 בצפת ובמירון , וזכו לסיקור נרחב בעיתונות ( בעיקר : שנה לעצמאות מדינת ישראל וההילולה המסורתית של ל " ג בעומר ) . ריבוי הטקסים שהתקיימו באותו פרק זמן בזירה גאוגרפית מצומצמת עשו את צפת ומירון , למשך הרף עין היסטורי , למוקד המאבק על הנרטיב של הקמת המדינה , וכפועל יוצא מכך – על דמותה ועל אופייה . מאמרם של נעמה אזולאי ואפרים תבורי דן בניסיונות ליצירתה של זהות יהודית בקבוצות שיתופיות – בוגרי תנועות הנוער וחברים מקבוצות עצמאיות – שהתגבשו בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים . המאמר עוקב אחר הדרכים לגיבוש הזהות היהודית של צעירים אלו , ובודק את מהות הקשרים של חברי הקבוצות השיתופיות עם ארגוני תנועת ההתחדשות היהודית במרחב החילוני בישראל . מאמרה של אורית הירש הוא בעיקרו עבודת שדה , ומוארת בה תמונת מצב חברתית תרבותית חדשה : רווקות חילוניות הפוקדות את המסגרת הדתית משיחית של חב " ד , ואינן מעוניינות לחזור בתשובה . ממצא מרכזי במאמרה הוא הנזילות של הקטגוריות ' דתיות' ו ' חילוניות ' , מה שניכר כזכור גם במחקרים אחרים . המאמר האחרון בשער , פרי עטן של הדס שדר וליאת ורדי , מספק זווית ראייה מיוחדת . עניינו ההתפתחות הפיזית של מתחם הבבא סאלי בנתיבות . באמצעות ניתוח אדריכלות המתחם שדר וּ ורדי מתבוננות בתכנים חברתיים , עדתיים ואמוניים . מאמרו של אריה קיזל , על פי נושאו , נמצא בין שני שערים . הוא מתאר שתי מגמות מזרחיות , חילונית ומסורתית , ובוחן אותן בראותו בהתפוררות של המטא נרטיב הציוני רקע להבנתן . החילוניות המזרחית המובהקת שהוא מתאר שייכת לשער שעסק בחילוניות . המסורתיות קשורה למגמות דתיות ' רכות ' – נושא מאמריו של השער הרביעי . המאמר השני בשער זה הוא מאת אסף שרעבי . באמצעות התבוננות בתנועת התשובה בישראל הוא מצביע על ממדים רכים בתוך דתיות הנתפסת כקשיחה . ממדים רכים אלו ניכרים בכך שהחוזרים בתשובה וה ' מתחזקים ' מבצעים ' סקר שוק ' ביקורתי במגעם עם סוכני הדת ובסופו מגבשים להם ' סלי תשובה ' , לפי טעמם האישי . משום כך קשה להגדירם בקטגוריות זהות מובחנות היטב , וגם לפי דימוים העצמי . במאמר האחרון בשער זה , משל אסף ליבוביץ , מוצגים מאפייניה של תנועה חברתית חדשה המשלבת בין מסורתיות לתרבות העידן החדש . תנועת ' המסורתיים הרוחניים ' מורכבת מאליטה של ידוענים . היא בעלת הון תרבותי וחברתי ושואפת להציע קונסנזוס מחודש לישראליות כיום . מחקר זה מוליך אותנו אל שער העוסק באחת התופעות המרכזיות בחיי הרוח בישראל – תרבות העידן החדש . מריאנה רוח מדבר מעניקה במאמרה מבט פנורמי על תרבות זו . היא מתארת את אופייה האקלקטי וממפה את גילוייה העיקריים . מאמרו של רון מרגולין עוסק בהוגה והמחנך יוסף שכטר ( . ( 1994 - 1901 הוא מתאר את עולמו הרוחני ובוחן את קרבתו אל תרבות העידן החדש . רחל ורצברגר בוחנת את נרטיב הזהות היהודית בקבוצות ישראליות שפעלו בשנים , 2006 - 2000 ושילבו תמות ופרקטיקות ברוח העידן החדש עם המסורת היהודית . בעיני ורצברגר ניסיונן משקף את הפנייה פנימה , אל ה ' עצמי ' , האופיינית לגיבוש הזהות במודרנה המאוחרת .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help