sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

רחבה ולהשפעה רבה . זבה אלרן בוחנת את אסופת האגדות הפופולרית הראשונה שערך ההיסטוריון והסופר זאב ( וואלף ) יעבץ , מנתחת את סיפורו של חוני המעגל המובא שם , ומראה כיצד סיפור זה מאפשר לעורך לבטא את הזיקה לפולקלור בין לאומי ולערכים לאומיים אוניברסליים שהוא שאף לייצג באמצעותם את היהדות . רוני באר מרכס עוסקת ביחסם של ראשי האורתודוקסיה כלפי העברית בשנים הראשונות לתחייתה . לשם כך היא מנתחת את מקומה של הלשון העברית בכתב העת הלבנון , ביטאונה של האורתודוקסיה היהודית בליטא במחצית השנייה של המאה ה . 19 גדעון כ " ץ בוחן את בעיות הזהות של גיבור אלטנוילנד , פרידריך לבנברג , ומצביע על המשמעות הרבה שיש לתרבות היהודית בריפויו ובאפשרות הנפתחת לפניו להשתייך לבני עמו . ' התחלה ' ממין אחר מתוארת במאמרו של ניחם רוס . במחקרו מתברר מקומה של פרשת ההתנגדות לחסידות בראשיתה בעולמן של הישיבות הציוניות הדתיות בישראל בעשורים האחרונים . המאמר האחרון בשער זה עוסק באחד העם . עינת רמון טוענת במאמרה שמאמציו ההגותיים היו בהאחדת הניגודים בין שמרנות לאומית ודתית ובין פריקת עול מצוות . בעיני רמון כך הצליח אחד העם לגבש פתרון חלופי לרפורמה ולאחד את החשיבה המשכילית והאורתודוקסית . זה מובן ' חידוש הרוח הלאומי ' אצלו , והוא מגבשו בהדרגה במהלך שנות כתיבתו . השער השני עוסק במיפוי החילוניות , בבירור משמעותה וגם בערעור על תוקפה של קטגוריה זו . יובל גובני מבחין במאמרו בין מיני חילוניות . הדוגמאות היסודיות המשמשות אותו במיפויו לקוחות בעיקר מראשית המאה ה – 20 א " ד גורדון , אחד העם ואחרים – אבל הן מוסיפות להתבטא בתרבות הישראלית . אבנר דינור מבקש להציע במאמרו חלופה לתפיסה שנוצרה בידי קבוצת אנשי רוח ישראלים המכונה במאמרו ' הוגי החילוניות היהודית ' . חלופה זו נשארת בגבולותיה של החילוניות אף שניתן לה פשר תאולוגי . לשם כך דינור מסתייע במחשבתו של הפילוסוף הגרמני יהודי הנס יונס . מחקרה של הגר להב נמצא בין הסוציולוגיה ובין התאולוגיה . היא דנה ב ' תאולוגיה פוסט חילונית ' , המוגדרת אצלה בתור החתירה להכליל ' נשגבות בתוך תפיסת עולם שמאמצת חלק ניכר מהנחות היסוד של הנאורות החילונית ' . אפשרות זו נבחנת אצלה בהקשר פמיניסטי ובשים לב ליחסה אל המקרה הישראלי יהודי . חנוך בן פזי מציע במאמרו תפיסה להתחדשותה של הזהות היהודית המתגברת על הדיכוטומיה דתי - חילוני והמושתתת על הגותם של עמנואל לוינס ומרטין בובר . השער השלישי באסופה עוסק באורחות החיים של ' חילונים ' או ' דתיים ' . בכך מתווסף ממד חשוב לתופעות החברתיות והתרבותיות הנידונות כאן . הן אינן מוארות רק כרעיונות אלא כצורות חיים קונקרטיות ; גם המתח שכבר הבחנו בו , בין המאמץ לבסס את קטגוריית החילוניות ובין הניסיון לערער עליה , מבוטא בדרכים נוספות . אנה פרשיצקי עוסקת במאמרה בטקסי חתונה ולוויה לא אורתודוקסיים בישראל . אלו הם טקסים אלטרנטיביים לטקסים המסורתיים , אשר מקורותיהם העיקריים הם התנועה הקיבוצית והיהדות הליברלית . פרשיצקי מציעה לראותם כפולחן פוסט חילוני ופוסט מודרני המשלב ללא קושי רכיבים דתיים וחילוניים . מאמרו של עודד בר הוא מחקר היסטורי . בר מתאר כמה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help