sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

תלוי ברכיבים הסמנטיים ( הסממות ) הגלומים בו . כך כמשפטים 3 ( כ £ ו 5 ( כ ) מדובר בתיאור מידת הזמן , מאחר שהגרעין של הכמתים מפועלי משך הזמן הוא = חיכית * לו קצת ; להאריד יותר מדאי . ליד הפועל " טעה " ( 6 [ ב \] הכמת משמש כתיאור מידת העצמה ''( מפחית ' / הכיוון היורד של המגביר ); טעה במקצת . וכשהגרעין הוא שם תואר ( כולל בינוני פעול ) , המדרג משמש כתיאור פ > על של מידת היתרון , כדרגת העליונות ( 4 ; ( dative ( א ) מוצלח ביותו * או כתיאור של ההפלגה , כשהגרעיו האדייקטיבי בא ביידוע : 4 ( ב ) הטובה בייתר . ועדיין עומדים לפנינו פרטים שבסדר האיברים בתחבירכים : שלא כצפוי בתחבירכים של לוואי אדייקטיבי ( שבו הגרעין קודם ללוואי , מן הסוג "בית גדול ' / " הכית הגדול " ) , ביטויי הכימות וההדרגה שלפנינו מקדימים את גרעינם כשהם באים כלוואיס : 1 ( כ £ , 2 ( כ ) 5 , ( א ) ( הרבה ספרים , היותר חשובים , יותר מדאי הצעות ) , אם נרצה למצוא דוגמה לסדר איברים זה בתחבירכי לוואי , נצטרך להיעזר בלוואי הכימות . שמות המספר המונה מקדימים כלשון ימינו את הגרעין ( השם המכומת ) שלהם , כגון שלושה אנשים , עשרים יום , מאה פעמים . יש ככך מירושת לשון המקרא כיסודו של דבר , אף על פי שבמקרא מצוי גס הסדר גרעין + לוואי ( " אנשים שלושה " , " ספרים שישה " ); ולא עוד מכמת + גרעין גם במקרה של לוואי מכמת אדייקטיכי מן הקבוצה רב , רבה , רבים , רבות ( כגון " רבות בנות עשו חיל " , משלי לא , כט ) . אפשר להביא עדויות גס להקדמת הרבה כלוואי לגרעינו מלשון האמוראים שבתלמוד הבבלי ( ולא מלפני כן ) , כנראה בעקבות הארמית הבבלית ( " טובי נהורי " < - " הרבה מאורות " ) . מכל מקום , סדר איברים זה של לרואי כמת + גרעינו השמני עשוי להעמיד את המכמתים ואת המדרגים בעברית של ימיט בשורת שמות המספר . נמצאנו למדים שיש כמילות הכימות וההדרגה שבעברית של ימינו מן הסימנים של שם העצם , של שם התואר ושל שם המספר כאחד , - וכל אלה מצטרפים אל תכונת היסוד שלהן , שהן נמנות עם מילות החג " ם , הנחשבות בדרך כלל לתוארי פועל . אם כן , לאיזו קבוצת מילים , לאיזו מחלקת צורה ( חלק דיבר ) נוכל לשייכף אף על פי שהשיקול הדיאכרוני היה נוטה להעדיף מכל שאר האפשרויות את שיוכן לשמות , הבחינה הסינכרונית לא תוכל להתעלם מתכונת החגי ' ם שבהן ומקרבתו לשמות המספר . דומה אפוא , 6 וראה ולרבה אצל קדרי ( תשכ " ה 1 עמ ' 470 ואילך , ו '

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help