sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

לאחר תקופה קצרה של הסתגלות לשלטון הממלרכי נעשתה ירושלים נגישה לא רק לערלי רגל מוסלמים ויהודים אלא אף לצליינים נוצרים מן המערב . אמנם אלה התלוננו על התנאים שנדרשו לעמוד בהם . אך בכל זאת נהרו אליה במספרים הולכים וגדלים במאה הארבע עשרה והחמש עשרה . בין קודש לחול מאפיין בולט אחר הוא הפער rrr משקלה ומעמדה הסמלי והרוחני של העיר עבור המאמינים , ששיננו את שבחיה במרחקים וביקשו לשאוב השראה מהשהייה בה רמהסתופפות במבני הקודש וההוראה שכהז לבין החולין האפרורי ומיעוט ההשקעה מצר השלטונות בפניה האזרחיים . ר ' עובריה מכרטכורא סיכם , בוודאי באכזבה , את התרשמותו כי ' ירושלים רובה חרבה ושוממה ואין צריך לומר שאין לה חומה סביב / ב 1260 טרם חלפה סכנת הצלבנים . וגם אחרי כיבוש עכר כ 1291 וסילוקם מהלרונט לא בטל החשש מהם , ואל ירושלים התייחסו הממלוכים כאל עיר ספר המאוימת בכיבוש מידי שיתקשר להדפה על כן לא הקימו כה הומה ככל תקופה שלטונם ( , ( J 517 - 1260 ואף במצודה ששיקמו במערב העיר לא הציבו כוח צבאי של קבע . כהיבטים אזרחיים רבים דוגמת רווחיות המסחר , נוחיות ההגעה אליה , כדאיות המגורים , אספקת המים ויכולת האכיפה של רשויות המשפט נפלה ירושלים מערים אחרות כבון עזה , צפת , דמשק , חמאת וחלב , השייכות כולן לסוריה ( כלאד א שאם ) , אפשר כי דווקא מיעוט הפעילות הכלכלית והעסקית בין החומות . מצעדי החיילים . תהלוכות הסילטאנים , הסאון התגרני שכשווקיה וריחוקה היחסי מאיום צבאי הקלו על המבקשים ליהנות מקדושתה את השגת תכליתם . כשל משקלה הרגשי והסמלי כדת האסלאם ( תחנה כמסע הלילה של מחמד השמימה , הראשונה מבין שני כיווני התפילה , יעד חשוב לעלייה לרגל ) ובוודאי בדתות המונרתאיסטיות הוותיקות יותר ( היהדות והנצרות ) לא איבדה העיר מאומה ממעמדה בתודעת הציבור . מטענה הרגשי ומעמדה הרוחני של ירושלים בעבור המוסלמים גובשו ברורות מוקדמים . העיר והר הבית היו המקום הקרוב ביותר לשמים עלי אדמות , מקום מועדף לקיום מצוות ומשכנם של יראי שמים וחסידים , שציינו את ותקה ואת רציפותה של ירושלים כעיר קודש ( מימי בני ישראל , מלכי המקרא , מבשרי הנצרות ועד לדורות ראשונים באסלאם ) . תמותת במעמדה הפוליטי לא מצאו ביטוי בהגות חדשה . כרם באירופה חלה באותה תקופה תזוזה מן האידאולוגיה שהעלתה על נס את הכיבוש מחדש של ירושלים לתפיסה שחזרה וראתה בה עיר קודש , מחוז חפץ לצליינים , מקום להשגת כפרת עוונות אך לא מקום שיש הכרח לשלוט בו שלטון מדיני ( נמצאו אף חוגים שהתנגדו לראות בעלייה לרגל אליה מעשה ראוי ) . בכתבי צליינים מהתקופה באו לידי ביטוי הרצון לבקר בירושלים ובמקומות הקדושים שלה והתקווה לשמור על התשתית הקיימת כדי לאפשר ביקורים כאלה , אך לא השאיפה להתיישבות ולהתפשטות . בתקופה הצלבנית היה עירוב תחומים כין מעשהו של צלבן . שבא לכבוש את ארץ הקודש ולשלוט בה , לבין העלייה לרגל של צליין , שבא לחורת חוריה דתית כמקומות הקדושים ולחזור הביתה , ואילו כתקופה הממלוכית הייתה ההבחנה בין השניים ברורה . במאה הארבע עשרה והחמש עשרה היו צליינים שציינו שאין כלל צורך כשלטון נוצרי בארץ ודי בהסכמים עם השלטונות ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help