sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

ייחוד פוליטי לירושלים הממלרכית ייחוד פוליטי מובהק . למעלה משתי מאות ומחצית המאה היא הייתה נתונה לשליטתה של מדינה אחת , במובנים רבים אימפריה , המשתרעת בין הרי הטארררס שבדרום טורקיה לסודן , מדינה שהייתה בלא עוררין הכוח הפוליטי , הצבאי והכלכלי הבולט ביותר בעולם המוסלמי , מדינה ריכוזית זו נהנתה ממטבע אחיד , מתקשורת יעילה בין הפרובינציות למרכז , מסדרי מנהל מוסכמים , ממערכת משפטית יציבה ומסגל פקידים ובתכנים הנאמן לסדר קבוע . קרבת בירתה . קאהיר , לארץ - שלא כבימי רומא . קונסטנטינרפול או בגדאד - יכלה לערוב למעורבות רבה יותר של שליטיה ובכירי אמיריה בעיצוב נופיה ובגיבוש סדריה של ירושלים . הקצאת משאבים , מינויים , יזמות אורבניות , תמיכה , סעד משפטי והגנה מפני תגרת ידם של מושלים סחטנים , את כל אלה אפשר היה להשיג ולקבל בעידן שלוט הממלוכים במהירות וביתר יעילות בהשוואה לתקופות אחרות של שלטון אימפריאלי בעיר . קרבת ירושלים למרכז בקאהיר הקלה את ביקוריהם של הסולטאניס ובכירי המדינה כה , ביקורים שהטביעו את רישומם בחיי העיר , בשגרת יומה ובסדריה . עיר קודש לירושלים הייתה משמעות שחרגה ממקומה המדיני והכלכלי . ערכה בעיני השלטון הממלוכי נבע ממשקלה הדתי . הממלוכים , עברים ושבויי מלחמה ממוצא מרכז אסיאתי , דוברי טורקית שהתאסלמו במהלך הכשרתם לחיילים , הכירו תורה לאסלאם שהעניק להם מעמד , שררה והיכרות פעילה עם שפת הקוראן ועם דת מאצילת משמעות . חובם של הממלוכים לעולם האסלאם , שקלטם ואפשר להם להגיע לפסגתו , ובצדו הכרתם שיחס אוהד לדת האסלאם , לציווייה ולסמליה יעלה את קרנם כקרב נתיניהם וייתן לגיטימציה לתפיסתם את השלטון ( במצרים ב 1250 ובסוריה ב 1260 ) מבארים את גישתם לירושלים . היקרה ללבבות המאמינים . הסולטאכים הממלוכים עודדו בניית מבני קודש בירושלים ותרמו לשימורם ולאחזקתם של המבנים הנודעים מן העבר ( כיפת הסלע , מסגד אלאקצא ומתחם הר הבית ) . עיקר המאמצים הופנו לאזור הקרוב לחרם ולניסיונות לקבוע את אופייה המוסלמי של העיר , ששליטיה בעבר הקרוב היו נוצרים לטינים , וסממני נוכחותם ניכרו היטב . טיפוח חזותה הממלוכית הייחודית של העיר על בנייניה , מסגדיה ואכסניות הקודש שכה , על קישרטיהם ועיטוריהם הטיפוסיים רעל שפע הכתובות החקוקות בפומבי ברחובות ובשערי הר הבית - פעילות שהייתה נמרצת מפועלם של כל הממסדים הפוליטיים המוסלמיים האחרים - הקנתה לירושלים זהות משלה . ירושלים הממלוכית ריתקה אליה מבקרים , צליינים , יראי שמים , הסירים , מבקשי ישועה ממזרח וממערב , מוסלמים , נוצרים ויהודים לכתותיהם ולארצות מוצאם . הפסיפס האנושי שסבב ברחובותיה והתגורר במעונרתיה תקופות קצרות או ממושכות היה ייחודי בגיוונו , ונראה כי גם במיעוט החיכוכים והמריבות בין רכיביו , בניגוד למחלוקות וליריבויות בין התושבים שהיו מנת חלקה של ירושלים בדורות מאוחרים יותר ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help