sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

השני של האקדמיה ללשון העברית ומייסדו של מפעל המילון ההיסטורי : " ואולם לי היו ההזדמנות והזכות שלא יישכחו לראות אצל הזז את תהליך היצירה כלשון מקררכ באותה הוועדה המנסחת , לתפסו כביכול בשעת מעשה . שום קני מידה מן הקרויים ' אובייקטיביים / כמו הבקיאות בשכבות הלשון למיניהן , השליטה בכללי התצורה , ההרכבה והתחביר , כל שכן בבלשנות המשווה , לא עמדו לאיש באותה המהירות ובאותה הדייקנות המפליאה כמר חוש הטעם והחדירה שניחן בהם הזז " ( בךחיים , הספד , . ( 142 הרעיח לכתוב הערות צפופות המכילות דווקא אותם " קני מידה אובייקטיביים" והמתעכבות ליישמם כמעט על כל פרט לשוני בלי להתחשב במשקלו כיצירה או בתפוצתו בלשון , נראה מובן מאליו ונחוץ כשמדובר בחומר קדום , כגון אפיברפיה או כתבי יד עתיקים , אבל נחשב מיותר בחומר שנכתב סמוך לזמננו . להרגשתנו כקוראים , קרבת הזמן מקנה לנו כלים וכישורים לא רק לפרש את הטקסט כלי תיווך מלומד אלא גם לקלוט את טכניקות ההבעה שלו באופן כלתי אמצעי . המפגש עם הרומן " כישוב של יער * מסכל כל מחשבה שכזאת למן מילותיו הראשונות , ואכן , למימוש רעיק המהדורה לא יכלה להיות כתובת מתאימה יותר מן הרומן " בישוב של יעד " . ספר זה רובו חומרים נדירים וחריגים , אבל גם מה שנראה רגיל לקורא בן ימינו מי לידנו ייתקע שהיה רגיל לפני שמובים - תשעים שנחי וכי הצירופים "משך בכתפיו " . " בלב פנימה '' או " פרץ בצחוק פרוע " ( להלן , 215 , 203 , 172 ) אינם צריכים עיון רק משום שהם שגורים כלשון ימינו , או שמא בכל זאת יש בהם כדי לעורר בנו שמץ סקרנות לדעת את מקורם ואת חלופותיהם ? וכן להפך : האם מה שבשמע כאתנינו חריג , כגון היאך במקום איך או ביקש כמקום רצה , יש בו בהכרח כוונת הזרה סגנונית , או שמא דווקא מה שהוא חריג היום היה היסה הסטנדרטי , המקובל . לפני שמונים - תשעים שבה ( לפחות כקרב קבוצה לא קטנה של סופרים )? האם " אל תהינו לאכולי " ( 79 ) או " כלום יש לכם השגה ? " ( 101 ) יעוררו ב : ו גיחוך מתוך התנשאות של דוברים ילידים , או אולי ילמדו אותנו שהמבעים השגורים כפינו " שלא תעזו ( לאכול )'' ו " יש לכם מושגי " אינם כל כך מובנים מאליהם , ויגרמו לנו לתהות לסיכת ניצחונם של האחרונים . התמורות הגדולות שחלו בלשון למן התקופה " כשהלשון שבכתב טרחה למלא מלוא צורכי הביטוי , כאפס לשון שבעל פה " ( סדן , לשק ספר , 14 ) ועד תקופתנו , מצדיקות בהחלט טיפול דקדקני כטקסט כן התקופה שביניהן . כל שכן פרי עטו של סופר שראה את הלשון " קודמת לכול " הן בהקשר האמנותי ( משפט הגאולה , 280 ) הן בהקשר ההיסטורי ( שם , . ( 45 וכל שכן הטקסט המסוים הזה , הרומן " בישוב של יערי / שהוא " מסה גדולה כאמנות הסיפור וכליה , הלשון . הבאה לתאר הוויה רבת טיפוסים , שלשונותיה במזל מיני מינים של דיאלקט ואידיום , והיא מתוארת ומסופרת מתוך ניסויי סיגול חדים וחריפים של אפשרויות לשוננו הנגלות והנסתרות לצורכי הביטוי האלה" ( סרן , לוכר חייס הזז , . ( 145

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help