sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

הקדמה סוף מעשה . הספר המונח כאן לפני הקורא תחילתו ברעיון שעלה במחשבתו של ד "ר יחיאל קארה להוציא לאור באקדמיה ללשון העברית מהדורה מוערת של רומן המכורים של חיים הזז " בישוב של יער " , הרומן ראה אור בשבת תר " ץ . עובד עיבוד מילוני במרור לספרות החדשה וכונס למאגר הממוחשב של מפעל המילון ההיסטורי . מאחר שנבצר מאתנו באותה שעה להוציא אל הפועל את המחשבה במלוא היקפה , התקבלה הצעתי לצמצם את המלאכה לחטיבה בת שלושה פרקים ולהוסיף עליה עוד חטיבה בת שני פרקים שתיוחד לחילופי בוסח - בחינת מעט מדה ומעט מזה . המסגרת המצומצמת אפשרה לנו לחרוג מן המקובל במהדורות מוערות של ספרות יפה בעברית ובשפות אחרות , שעיקר עניינן להיות לעזר לקורא ולהבהיר את הגקרא \ מהדורות מעץ אלה מבארות יצירות העומדות במרומי הקנון הספרותי . נלמדות בלימודי הספרות והלשון במוסדות החינוך ונדפסות מחדש ככל דור ודור . אף על פי שהח הוא סופר קנוני , " בישוב של יער " רחוק מלהיחשב יצירה קנונית , ולשונו הסגולית עומדת מחוץ לכל סטנדרט קלסי מופתי מוסכם . הוא נדפס פעם אחת , התקבל בקרב רבים מן המבקרים בהסתייגות , כתיבתו לא הושלמה , מחברו לא כיבס אותו בכלל סיפוריו וגם המחקר הנית אותו בשוליים . אבל דווקא לשונו השנויה במחלוקת על גילוייה האידיוסינקרטיים מדרבנת לחקירה עקשנית של בדרות הלשון הלא מקרכלות , מקורותיהן והשפעותיהן . לא פחות מאתגרת היא הבחינה הספרותית , ובייחוד החתירה למיצוי כלים השליטה כרומן . שכמעט כל האופציות המוכרות באותה התקופה ולאחריה עומדות לניסיון בו . נתונים אלה מזמנים דרך ההדרה אחרת , המוכרת יותר ממהדורות של טקסטים בלשונות קדומות או נידחות , שכמעט כל צורה , תיבה , צירוף ומכנה בהן זוכים לתיאור מפורט . הזז , שהיה חבר האקדמיה ללשון העברית , היה שותף לניסוח תקנון האקדמיה ללשון העברית שאושר בשנת תשי " ד . וכך העיד עליו ועל לשונו פרופ ' זאב בן חיים , נשיאה . 1 ראו גיפורר , ג ' ויס , נ - ; 4 חולץ . מראות ומקורית . 61 - $ הולץ , הבארים , 185 הערר ו , ושם עוד הפגיות . . 2 ממסגרת העכורה במילון ההיסטורי נגזרת כמוכן מאליו מרכזיותו של היסוד המילוגי ( מילים וצירוקים < לעומת שאר עיוני הלשק , אכל כבז אלה לא יקופחו במחקר שלפנינו .

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help