sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

כלומר , העובדה שיוסף דיבר עברית לא הייתה ראיה שהוא מביתו של אברהם , כי אברהם ארמית דיבר , ואת העברית למדו אנשי ביתו מבכי כנען בבואם שם - וראיה לכן , שלבן , הנשאר בארץ ארם , קרא בארמית "ינר שהדותא '' ( בראשית לא , מח ) למה שיעקב קרא בעברית ' עלעד » . עברית היא " שפת ככעןי ' כמו שקרא לה ישעיהו ( יט , יח } , ואין כל פלא אם אחד מגדולי מצרים מכיר את השפה של העם השכן . המשפט המוסגר בסוגריים מרובעים מתוך דברי הרמב " ן שהובאו למעלה ( " כי אברהם לא הביא 1 מאור כשדים < ... > אבל הוא לשרן כנעף ' ) אינו נמצא בספרי הדפוס ולא בכתבי היד חוץ מאחד , ומשם גאל אותו הרב שעוועל והביא אותו במהדורתו , - גס רבנו בחיי , המעתיק כאן את דברי חרמב ' ץ , גם המזרחי , בפירושו על רש " י כאן , לא הביאו אותו . אולי לא היה כאן אלא דילוג הסופר מפני הדומות ( " שפת כנען " - לשון כנען " ) - אך לא מן הנמנע שהייתה כוונה להשמיט מדברי הרמב ' ץ משפט כה נועז ומנוגד לדעה המקובלת . גס כאשר בא הרמב ' ץ למנות את שבחיה של העברית , שבזכותם נקראה לשון הקודש , ואומר שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההוא נאמרו , הכה הוא הלשון שהקכ " ה יתעלה שמו מדבר בו עס נביאיו ועם עדתו < ... > ובו נברא העולם < .., > ובו קרא שמות לקדושים אשר בארץ , אברהם יצחק יעקב ושלמה וזולתם , yaKnn ) . >" ( r שמות ל , יג - עמ ' תצב ) ' אינו אומר ע > כך שהיא הייתה לשונם המורשת של בכי שם ובכי עבר ואברהם לפני בואו לארץ כנען - כנראה הייתה דעתו שכשם שארץ ישראל , היא ארץ הקודש , הופקדה לראשונה בידיהם של בני כנען , אף לשון הקודש כך . אין לנו אלא לתמוה בהערצה על יושר הסברה של הרמב " ן , חוקרי הלשונות של ימינו אמנם שאלו שאלה זו : " האבות הרי באו מארם נהריים , ושם לא דיברו בלשון מן הטיפוס העברי , כיצד אפוא מוצאים אנחנו את עם ישראל , אחרי ימי ההתנחלות , מתחיל לכתוב ולהשתמש בלשון שכבר הייתה בפי הכנעני אשר אותו הורישו ? התשובה האפשרית היחידה היא , שבאיזה שלב החליפו קדמונעו את לשונם " ( רביו , עמ ' . ( 14 השיטה היא אפוא מעיקרה כשיטת הרמכ " ן , גס אם בפרטים - איזו לשון דיברו בני ישראל לפני ההתנחלות , מתי חל שינוי הלשון - יש מקום לסברות שונות , ועוד יש להשתאות לאומץ לבו של הרמב " ן , הכותב דברים שאינם מתיישבים עם דברי חז " ל , ולחירות האינטלקטואלית של תקופתו , שהיה אפשר לכתוב בה דברים כאלה בלי להיות נאשם בכפירה בעיקר .

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help